10346_makk-karoly-liliomfi-1954.jpg
irodalom, film, kiállítás
Makk Károly: Liliomfi (1954)
Házigazda: Réz András
2012. szeptember 17. hétfő
17:00 - 21:00
Előadóterem
Müpa saját produkció
müpamozi
Rendező Makk Károly
Forgatókönyv Mészöly Dezső (Szigligeti Ede azonos című színművéből)
Dramaturg Bíró Yvette, Bacsó Péter
Operatőr Pásztor István
Vágó Boronkay Sándor
Zeneszerző Vincze Ottó
Hangmérnök Kemenes Frigyes
Díszlet Varga Mátyás
Kosztüm Weingruber Éva
Gyártásvezető Katona Jenő
Liliomfi Darvas Iván
Mariska Krencsey Marianne
Szilvay professzor Balázs Samu
Camilla Dajka Margit
Szellemfi Pécsi Sándor
Gyuri Soós Imre
Erzsi Ruttkai Éva
Kányai uram Tompa Sándor
Zengőbérciné Szemere Vera
gróf Pejachevich Rajnay Gábor
ifjabb Schnaps Garas Dezső
esküdt Rózsahegyi Kálmán

Makk Károly

Liliomfi (1954) - Magyar Filmgyártó Állami Vállalat, színes, 107 perc

Szeptembertől a Művészetek Palotája és a Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet (MaNDA) együttműködésében folytatódik a Müpamozi, a filmművészet legendás rendezőinek legszebb darabjait bemutató, 2012 januárjában kezdődött, nagy sikerű digitális vetítéssorozat. A második félévet a magyar film legsokoldalúbb alkotója, a Kossuth-díjas mozgóképmester, Makk Károly műveinek szenteljük.
Mi az oka, hogy Makk, miután sok esetben újat hoz, nem lesz annak markáns képviselője? A magyar filmtörténetben „első fecske” volt a Liliomfi a már szerzői jegyeket is felvillantó, a sematikus korszakon túllépő vígjátékként, a Megszállottak a magyar újhullám előképeként, a Szerelem, amely Huszárik Zoltán Szindbádjával a magyar esztétizmus nyitánya volt. Makk egyikből sem alakított ki személyesnek mondott stílust, hanem folyamatosan zsánert, témát és stílust váltott. Nincs még egy magyar rendező, aki ennyi műfajban tudott ma is élő remekművet alkotni, olyanokat, amelyek a világ filmtörténetének is klasszikus darabjaivá váltak (Ház a sziklák alatt, Szerelem, Egy erkölcsös éjszaka, Macskajáték, Egymásra nézve). Mi az a láthatatlan szál, amely mégis összefűzi ezt a sokféle művet? Mi a folyamatos megújulás, a Makk-filmek eleganciájának, vizualitásának titka? Miért szeretjük őket a habkönnyű vígjátékoktól az erkölcsi és lélektani kamaradrámákig?
Réz András, a Müpamozi filmklub házigazdája ilyen és ehhez hasonló kérdések megválaszolására szólítja fel a nézőket.

A Liliomfi, Makk Károly bravúros nyitánya - amiként egyik forgatókönyvírója, Bacsó Péter fogalmazott - „a szabadság, a játékosság és az ifjúság nevében” készült, a képmutatás ellenében. Nagy leleménye a biedermeier világ megteremtése, ahogyan a Kolozsvárott játszódó Szigligeti Ede-vígjátékot idillikus badacsonyi, balatonfüredi környezetbe helyezte. E film sok tekintetben „első” volt, noha nem ez Makk elsőnek készített filmje. (A csillebérci úttörőéletet kritikusan ábrázoló Úttörőket (1949) ugyanis betiltották, és azóta sem került elő.) A Liliomfi volt azonban az első olyan magyar film, amelyet akkoriban egy huszonéves alkotó rendezhetett. Ez az üde, sorozatos félreértésekre épülő vígjáték egy csapásra félresöpörte a tegnapot, mindazt, amit „ötvenes éveknek” nevezünk. Makk látványosan szakított a „vas és acél országában” a központi dramaturgia által a vígjátékok számára is előírt - termelési versenyről, szabotőrökről, népnyúzó földesurakról és kizsákmányolókról szóló - kötelező kűrökkel, és Szőts István óta először „filmszerű filmet” rendezett.
A berettyóújfalui mozis fia a kacagtatás titkával is tisztában volt, s a korabeli Madách színházi bohózati szereposztásból megtartotta a vezető színészeket, Dajka Margitot, Balázs Samut és Pécsi Sándort. Ugyanakkor a film idilli vonásait Makk nagy fölfedezettjei erősítették - az akkoriban rendezőnek tanuló Krencsey Marianne és a pályakezdő Garas Dezső, Soós Imre és Ruttkai Éva kolbászt odaégető szerelmes kettőse is végre természetes szerep volt. Falatozó statisztaként már Latinovits Zoltán is felbukkant, de ami a legfontosabb: az addig negatív szerepeket játszó Darvas Iván, magának hatalmas orrot ragasztva, mulatságos szóviccekben és burleszk gegekben csillogtathatta meg tüneményes humorát. A Liliomfi kasszasiker lett, a Nagy Imre-kormánnyal elinduló „olvadásban” a nézők önfeledten ünnepelték a filmből áradó életismeretet, örömöt és természetességet.

Rendező: Művészetek Palotája, MaNDA

  • Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.

Általános elérhetőségek
Mivel kapcsolatban szeretne érdeklődni?
Müpa hírlevél
Regisztráljon és iratkozzon fel a Müpa hírlevelére, hogy elsőként értesüljön programjainkról! Regisztrálok