Kopaszkutya (1981) - Hunnia Stúdió, színes és fekete-fehér, 96 perc
Immár a harmadik idényben folytatódik a Művészetek Palotája és a Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet (MaNDA) telt házas filmklubja, a Müpamozi. A februárban kezdődő zenés sorozat ötven év legnagyobb slágereit tartalmazó kultuszfilmekből válogat. A nézők az operettől a szocialista road movie-ig, a musicaltől a retroparódiáig változatos műfajokon keresztül találkozhatnak legkedveltebb sztárjaikkal: Sárdy Jánostól Koncz Zsuzsáig, Hobótól a Latabárokig, Ferrari Violettától Gálvölgyi Jánosig, Gábor Miklóstól Honthy Hannáig, Soós Imrétől „Bill, a királyig” terjed a sor.
Réz András filmklubjában körbejárjuk a több száz slágerré vált dal születésének forrásvidékét: hogyan termékenyítették meg az ötvenes évek kollektív „műhelyei”, a gyár, az uszoda, a sportpálya a Kabos-filmektől örökölt profi kabarék és operettek világát. Többféle szűrőn, a korabeli filmen és annak szatirikus, későbbi feldolgozásain keresztül eleveníthetjük föl, hogyan nevelődött át a gyanútlan, aranykezű, de ideológiailag képzetlen szerelmes ifjúmunkás az ötvenes években. Milyen szerepe volt a hatvanas évekbeli langyos kádárizmusban a VIT és a „Ki mit tud?” versenyeinek a beatzenekarok, az Illés, Koncz Zsuzsa és más csapatok indulására? Hogyan jelenik meg a Pacsirta rádió, a grízes tészta, a Bambi üdítő s a közösségi együttműködést és ideálokat deklaráló szocializmus a hatvanas évek zenés filmjében és annak kilencvenes évekbeli retrójában? Miért közönségsiker a hatvanas évek óta szinte folyamatosan Ránki György musicalje, az Egy szerelem három éjszakája? Hogyan fér össze a rock-blues érzés a Kőbánya-dokumentarizmussal, milyen Fonográf-zenék ritmusára vált emblémává a szocialista aszfaltot döngető Zil teherautó, miután fölvette a szöszke göndör autóstoppos lányt?
„Le kell menni kutyába! Légy a kutyák királya!” - ordítja Hobo és Deák Bill Gyula több tízezres tabáni koncertjén. Ez is lehetett a fölemelkedés egyfajta stratégiája a korabeli underground zenekarok számára. A magyar szociofilm egyik úttörője, Szomjas György cinkos iróniával ábrázolja a „legvidámabb barakkot”, amelyben a kultúrpolitika a gondolatok elfojtásával a giccset preferálta.
Hogyan lesz Hoboék angolos rock 'n' rolljából Kőbánya blues? Mára e torz sikertörténet szinte minden motívuma kultikussá vált. Deák Bill falábán kocogva sorra írja a kihalt kőbányai házfalakra, kőkerítésekre: BILL, A KIRÁLY, hogy aztán orra essen egy pocsolyában; a bandafőnök Schuster a sintértelepen kutyát is talál a megfelelő imázs kialakításához, mégis végigverik a koncert előtt, mert az ígéret ellenére nem jött ki a tévé…
A nyers blues azonnal bejött, a siker nem maradt el, s Hobo is a Kopaszkutyával lett sztárrá. Amikor viszont a film dalait a Hobo Blues Band lemezen is meg akarta jelentetni, betiltották. Az album csak tizenkét év késéssel, a rendszerváltás után kerülhetett az üzletekbe.
Rendező: Művészetek Palotája, MaNDA
-
Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.