Müpa Magazin+ / Ráadásul
Ablaye-Cissoko-10H10.jpg

Ablaye Cissoko

Zenébe zárt történelem – a griot hagyomány

2025. 09. 03. Paál János

A nyugat-afrikai történetmesélő-énekeseket a griot (ejtsd: grió) szóval szokás jelölni. Bár eredete a mai napig viták tárgya, a kifejezés nagy valószínűséggel egy, a 17. században Szenegál és Gambia környékén missziót teljesítő kapucinus szerzetestől származik. A griot ugyanakkor csak egy gyűjtőszó – a régióban élő számtalan népcsoport különböző funkciókkal rendelkező tagjait foglalja magában. Azokat, akikre ezek a népek írásbeliség hiányában a közösség történelmének letéteményeseiként, múltjának őreiként tekintettek. Szerepük mára jócskán átalakult, a mai griot-k mégis híven őrzik őseik tradícióit, és missziójuk immár nemcsak saját közösségükben, de messze annak határain túl is jelentőséggel bír.

A griot hagyományok első említése a 13. századból, a nyugat-afrikai Mali Birodalom hajnalából származik. A hozzávetőlegesen a mai Mauritániától Nigériáig terjedő területen élő különböző népcsoportok szinte mindegyikében jelen voltak azok, akik hivatásuknak tekintették, hogy a közösség életének és múltjának krónikásai legyenek. Őrizték és generációról generációra adták tovább népük történelmét, legendáit, hagyományait és családfáit. Ők jegyezték és örökítették meg a közösségükben lezajló fontosabb eseményeket, a gyermekek születését és a haláleseteket, a menyegzőket, a vadászatokat, az ünnepségeket – és a csatákat. Ezeket mesékbe, költeményekbe és dalokba foglalták, majd a szokásaik által meghatározott alkalmakkor, hangszeres kísérettel adták elő őket.


Illusztráció Sambala griot-jairól, Colonel Frey Côte occidentale d'Afrique (Afrika nyugati partja) c. könyvéből 1890-ből

Szerepük ugyanakkor messze túlmutatott a lokális történelem megőrzésén és rituális felidézésén. Gyakran vándoroltak, és ilyenkor nemcsak a környező vidékek történeteivel és hagyományaival ismerkedtek meg, hanem diplomáciai feladatokat is elláttak. Közvetítettek a saját közösségeikben felmerülő viták során, amellett, hogy uralkodóik és elöljáróik „udvari” zenészeként, krónikásaként és a szuverént dicsőítő énekek szerzőjeként is működtek. Közvetítő szerepkörük egyes népcsoportokban olyannyira kitágult, hogy – egyfajta sámánként – az élők és a szellemvilág között is a griot-k voltak hivatottak kapcsolatot teremteni. Máshol füvesemberek és gyógyítók, míg bizonyos területeken a törzs vezetői is voltak egyben.

A griot-k külön társadalmi osztályt képeztek, egyszerre voltak kiváltságos, megbecsült tagjai és kitaszítottjai népüknek. Számos nyugat-afrikai tradícióban például – az általánosan elfogadott szokásoktól eltérően – haláluk után tilos volt a földbe temetni őket, nehogy szellemük „beszennyezze” azt. Ehelyett külön erre a célra kijelölt fák belsejében helyezték őket örök nyugalomra. A griot-kat endogámiára kötelezték, vagyis csak saját elkülönült társadalmi csoportjukon belül házasodhattak, gyermekeiket pedig ugyanezek a szokások kötötték, hogy tíz intenzív tanulással töltött év – a nyolctól tizennyolc éves korukig tartó időszak – alatt elsajátítsák szüleik mesterségét, és továbbörökítsék népük hagyományait. Az egyik legismertebb modern kori griot, a tavaly elhunyt Toumani Diabaté például 70 generációra tudta visszavezetni a griot tradíciókat mindvégig híven őrző családjának történetét.


A griot hagyományok modern őrzői, a legendás Toumani Diabaté és fia, Sidiké © Youri Lenquett

A gyarmatosítással, az írásbeliség elterjedésével, a technológiai vívmányokkal és a mindezekből fakadó társadalmi átalakulásokkal párhuzamosan a griot hagyományok jórészt háttérbe szorultak, de legalábbis határozottan átalakultak. Bár a griot-k még a 20. század elején is fel-feltűntek helyi vezetők – és hadurak – kíséretében, funkcionális szerepük fokozatosan reprezentatívvá vált, majd a kulturális-művészeti szcénába sodródott át. A modern griot-kra már sokkal inkább hangszeres zenészként és énekesként, mintsem két lábon járó történelmi adatbázisként tekintenek nemcsak Európában és az Egyesült Államokban, de saját hazájukban is.

Bár a történelem őrzőiként eljárt felettük az idő, hangszeres tudásuk és zenei hagyományaik felett valószínűleg soha nem fog. Énekeiket és történeteiket már a mai griot-k ősei is szinte mindig valamilyen pengetős hangszerrel kísérték, és az évszázadok során felhalmozott tudásuk mára felbecsülhetetlen értékű gyémánttá csiszolódott. A griot-k tradicionális eszközei közül a leggyakoribb a kora nevű 21- vagy helyenként 22-húros, a két kéz mutató- és hüvelykujjával megszólaltatott pengetős hangszer, ami a mi európai fogalmaink szerint valahol félúton helyezkedik el a hárfa és lant között.


A griot-k tradicionális hangszere, a kora
Fotók: Matt Benson és Pongsapak Kiatpreecha


A kora talán legismertebb modern kori virtuóza a szintén ősi griot családból származó szenegáli Ablaye Cissoko, aki nagyszerű arányérzékkel vegyíti hazája zenei hagyományait a modern világzene legkülönbözőbb elemeivel. Nyitottsága és kreativitása révén képes könnyed párbeszédet kezdeményezni hangszere és az évszázadokra visszanyúló nyugat-afrikai dallamvilág, valamint a föld másik felén őshonos zenei tradíciók között. Miközben őrzi és ápolja mandinka örökségét, életművében rengeteg teret ad a zenei együttműködéseknek is. Három közös lemezt – és egy dokumentumfilmet – készített Volker Goetze New Yorkban élő német trombitaművész-zeneszerzővel, kettőt a Constantinople nevű régizene-együttessel, és szintén kettőt Simon Goubert jazzdobossal.

Legutóbb Cyrille Brottóval fogott össze, aminek eredménye a francia és a griot zene, a harmonika és a kora lélekmelengető, mégis megannyi új ötletnek teret adó összjátéka, két nagyszerű album, valamint telt házas koncertek egész sora lett. Hogy a két hangszer – és azok mesterei – milyen összhangban működnek együtt, arról október 1-jén a Müpa közönsége is meggyőződhet, amikor is a Fesztivál Színház vendége Ablaye Cissoko és Cyrille Brotto lesz.


magazine.article_recommendations
General contact information
What would you like to ask about?
Müpa+ membership programme

Join the free membership programme of Müpa Budapest

Getting here

Müpa Budapest can be accessed by car from Soroksári út, Könyves Kálmán körút and Rákóczi Bridge.

Using public transport by the trams 1, 2, 24, by the busses 54 and 15 and by the HÉV - suburban railway H7.

Opening hours, events

1095 Budapest, Komor Marcell u. 1. | +36 1 555 3000 Opening hours | Map

Parking

Müpa Budapest provides complementary parking for visitors with paid tickets to any of our public performances on the day of the performance. Free parking in this case is available for a single entry and lasts until Müpa Budapest closes.

Questions about parking | info@mupa.hu

Venue hire

Public cultural events • Coordinationtereminfo@mupa.hu

Private hires uzletirendezveny@mupa.hu

Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register