Müpa Magazin+ / Ráadásul
Soroksari_ut_Kozvagohid_Fortepan--Deutsche-Fotothek--Brück-und-Sohn.jpg

A Közvágóhíd 1903-ban. Forrás: Fortepan / Deutsche Fotothek / Brück und Sohn

Világszínvonalú kulturális központ a vágányok helyén

2025. 03. 05. Bagi László

A világban számos példa akad arra, hogy indusztriális környezetben végül valami teljesen más funkció talál otthonra – például a kultúra. Talán nem is gondolnánk, de ez a kis terület, a mai Müpa területe sűrítve szállítja nekünk két évszázad magyar gazdaságtörténeti emlékeit és urbanisztikai vívmányait.

A művészet ereje nemcsak hegyeket képes megmozgatni, de – ezt a mondatot továbbgondolva – egész városnegyedeket is meg tud újítani. Ennek talán egyik legismertebb példája a párizsi Pompidou Központ. Az 1977-ben nyílt új kulturális központ többszintes kiállítótereivel és könyvtárával új életet lehelt az egész Beaubourg-negyedbe. Ismert példa a londoni Tate Modern is, amely egy felhagyott áramtermelő állomás épületében kapott helyet a Temze partján, de említhetjük az Elbphilharmonie épületét is Hamburg Hafencity nevű városrészében. Ha kicsit közelebbi példát keresünk, a grazi Kunsthaus juthat eszünkbe, amely a Mura elhanyagolt jobb parti részét újította meg az ezredforduló után.

Még a fentieknél is izgalmasabbak azok az urbanisztikai beavatkozások, ahol füstölgő gyárak vagy használaton kívüli, rozsdásodó vágánypárok helyén sikerül egy városrészt rehabilitálni. Jó példa erre a Szajna bal partjának egy szakasza, az úgynevezett Paris Rive Gauche városnegyed: a Gare d’Austerlitz nevű pályaudvar használaton kívüli sínei helyére, illetve a vágányok fölé egy teljesen új, modern városnegyed épült fel, élén a francia nemzeti könyvtár, a Bibliothèque nationale de France (BnF) 1996-ban átadott új épületével. Liverpool kikötőjében, a kereskedelmi városrész helyén jött létre az úgynevezett Albert Dock, számos szállodát és kiállítóhelyet, többek között a Hajózási Múzeumot és a Tate Liverpoolt foglalva magába.


Budapest méterrendszerben készült kataszteri térképe, 1878

Egy ipari negyed kialakulása

A rozsdaövezeti rehabilitációk ezen nemzetközi trendjeibe illeszkedik a Müpa, tágabb értelemben pedig az egész Millenniumi Városközpont is. De mit talált itt az, aki fél-egy évszázada sétált errefelé? Először is, nem nagyon tudott errefelé sétálni, a környék semmiképp sem csábított hosszabb andalgásra. Ahol ötven-százéve még vágányok rozsdásodtak, kémények füstöltek, ott ma elegáns emberek igyekeznek Mahler VIII. szimfóniájára.

Hogy miért, annak megértéséhez elengedhetetlen a tágabb kontextus, a városi szövet elemzése. Az egyesülő Pest és Buda övezeti szabályozását a Fővárosi Közmunkák tanácsa végezte el, ahogy a Duna szabályozása, a hídépítések és a közlekedési főútvonalak is ekkoriban körvonalazódtak. Az 1870-es évek elején a ferencvárosi Duna-partnak a Boráros tértől délre eső részén jóformán alig állt ház: a folyó közelsége és a vasúti kapcsolatok egyaránt alkalmassá tették a területet ipari övezet kialakítására, a hatalmas tömbökben malmokkal, téglagyárral, mészégetővel, fonodával, laktanyával, tábori kórházzal és egy kis vámházzal. Amint egy 1872-ből fennmaradt térképen láthatjuk, a mai Müpa közvetlen környezetében két lovarda állt, egy korábbi térképen pedig egy vágóhidat is elfedezhetünk a közelben. Egy biztos: a terület szinte az összes térképről „leesik”, az egykori térképkészítők szemében ez a város széle volt.


Elevátor-ház a Közraktár utcában, Budapest IX. kerültében Forrás: Fortepan

Talán a fentiekből is látszik, hogy mindez már egy nagyszabású terv része volt, és egymással szimbiózisban működő intézmények sorát hívta életre. Ennek egyik első elemeként épült a Fővámház (a mai Corvinus Egyetem, 1874), a Közraktárak (1881), a gabonasilókból a folyami és vasúti átrakodást biztosító úgynevezett Elevátor-ház (1883), a banki funkciókat ellátó és a sóvámtiszteknek otthont adó Sóház (1887), illetve az e szövet utolsó elemeként értelmezhető Központi Vásárcsarnok a Fővám téren (1897). A környék legfontosabb ipari központjai a Concordia Gőzmalom (1866), a Gizella Gőzmalom (1880), a Hungária Gőzmalom (1893), valamint a Közvágóhíd (1872) voltak.

Pályaudvar a folyóparton

A Budapest-Dunapart teherpályaudvar (más forrásokban: MáV Budapest Dunaparti teherpályaudvara) mintegy három év alatt, 1880 és 1883 között épült fel. A vágányok mellett található volt többek között tizenhét, egyenként 100 méter hosszú és 15 méter széles raktárépület, hat faraktár, egy hivatali épület, egy lokomotívszín és több gőzdaru is. Forgalma az 1900-as évek első évtizedére elérte az évente mintegy 110 ezer vagonnyi árut, és az innen kiinduló iparvágányok közvetlen kapcsolatot biztosítottak a környék ipari üzemei, malmai, az Elevátor-ház, a közraktárak, valamint a vásárcsarnok felé. Az első világháborút követően, a malomipar lassú visszaszorulásával párhuzamosan a pályaudvar jelentősége csökkent, így az iparvágányok egy részét felszámolták.

Dunaparti teherpályaudvar a Déli összekötő vasúti hídtól a Petőfi híd felé nézve Forrás: Fortepan

A Müpa az egyik legjobban megközelíthető kulturális központunk: vonat-, HÉV- és villamossínek keretezik épületét, de az egykori indusztriális környezet helyén ma már világszínvonalú kulturális produkciókat, művészeket, műalkotásokat és nézők tízezreit vonzó kulturális intézményt találunk immáron 20 éve. A teherpályaudvar jelentős területet foglalt el, és a vágányok éles határként ékelődtek be a folyópart és annak hinterlandja közé. A part „kiszabadításához” a következő lépés a Nagyvásártelep felépülte volt az 1930-as évek elején, amivel a budapesti élelmiszer-nagykereskedelem súlypontja a korábbihoz képest néhány kilométerrel délebbre helyeződött. Időközben kiépült a HÉV, újabb területet foglalva el a pályaudvartól, amely egészen a rendszerváltásig üzemelt, majd az 1995-re tervezett Bécs–Budapest világkiállítás kapcsán bontották el az utolsó elemeit is. A helyiérdekű vasút vágányait viszont továbbra sem számolták fel a felszínen, így a folyópartot és az időközben felépült Millenniumi Városközpontot ma is egy vágánypár választja el egymástól.


A cikk eredetileg a Müpa Magazin 2024/25-ös évadának 3. számában jelent meg.

General contact information
What would you like to ask about?
Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register