Müpa Magazin+ / Ráadásul
VikingurOlafsson_Opus109_AriMagg_220525-1095_2.jpg

© Ari Magg

Utazás az Opus 109 körül - Első rész

Gondolatok a zenéről Víkingur Ólafssontól

2025. 11. 12. Víkingur Ólafsson

Amikor az ember egy teljes évig szinte kizárólag Bach Goldberg-variációit játssza különböző koncerttermekben a világ minden táján, furcsa dolgok történnek. A munka lassan átveszi az irányítást a valóságérzékelésed felett, arra kényszerítve, hogy észrevedd: valójában mindent – helyeket, eseményeket és embereket, fákat, leveleket, házakat és utcákat, gondolatokat és ötleteket, sejteket és a DNS-t – fel lehet fogni variációk sorozataként. Minden valami nagyon kicsiből indul, ismétlődik, sokszorozódik és szerteágazik, egészen addig, amíg el nem éri a komplexitás magas szintjét, hogy utána eredeti állapotára zsugorodva végleg eltűnjön. Akár egész civilizációkkal is megtörténhet ez.

Kicsit kevésbé aggasztó módon az is egyértelművé válik, hogy maguk a Goldberg-variációk hatással voltak a Bach után következő nyugati zenei hagyomány nagy zeneszerzőire. E remekmű lenyomatát más nagyszerű munkákban is megtalálhatjuk – formájukban, ellenpontos gondolkodásmódjukban és zenei szellemiségükben. Amikor elkezdtem összeállítani a következő hangversenyprogramomat, azonnal felkeltette érdeklődésemet az az alkotássorozat, amelyben a Goldberg-variációk jelenlétét a leginspirálóbb módon éreztem: Ludwig van Beethoven utolsó három szonátája, az op. 109, 110 és 111.


© Ari Magg


Talán érdemes hozzátennem, nem gondolom, hogy feltétlenül szükséges egy teljes évig tartó elmélyülés a Goldberg-variációkban ahhoz, hogy megértsük, hogyan hat Bach zenéje arra a lenyűgöző belső forradalomra, amelyet Beethoven harmadik alkotói periódusának nevezünk. Azok a művei, amelyek ebben az időszakban születtek, eltérő módon, de mind a lehetetlen megvalósítására törekednek: hatásukban egyszerre bensőségesek és kozmikusak, szigorúan ellenpontos szerkesztésűek és olykor improvizatívak. Vad találékonyságuk és túlemelkedésük a hagyományos formákon a barokk alkotóelemek iránti mély elkötelezettségükben gyökerezik. Ezek a művek a jövő zenéi, ám az erőt mégis a múlt – Bach zenéje – adja nekik.

Néhány, a próbateremben gyakorlással töltött nap után úgy döntöttem, a jól bevált régi módszert sutba dobva nem egy lemezen, együtt adom elő ezt a három nagyszerű záró szonátát. A katalógusban már jó néhány remek felvétel lelhető fel a „három nővérről”, de azt éreztem, hogy mindhármat egymás után eljátszani – és meghallgatni – nem feltétlenül a leginkább megvilágító módja e remekművek értelmezésének. Ha azonban csak az egyik szonátát helyezem a koncertprogram középpontjába, lehetővé válik, hogy annak röppályáján szabadon utazva új perspektívákat fedezzek fel, miközben más művekkel is találkozom a vonzáskörzetében. Azzal, hogy az op. 109-es (a harmincadik) szonátát állítom a fókuszba, megengedhetem magamnak, hogy elkalandozzam a műig vezető úton, megvizsgáljam, mi minden történt még keletkezésének idején (1820), és hogy ezek a fejlemények hogyan befolyásolhattak más zeneszerzőket. És ami a legfontosabb: az öröm elvét szem előtt tartva olyan hangversenyprogramot állíthattam össze, amelyet magam is szívesen meghallgatnék.

Így hát ez a műsor Johann Sebastian Bachhal kezdődik. A nyitó mű a BWV 854-es E-dúr prelúdium (Das Wohltemperierte Klavier, I. kötet), amely derűs szépségével és keserédes kromatikájával egyszerre tűnik meghívásnak és próféciának a koncert következő darabjai számára.


magazine.article_recommendations
General contact information
What would you like to ask about?
Müpa+ membership programme

Join the free membership programme of Müpa Budapest

Getting here

Müpa Budapest can be accessed by car from Soroksári út, Könyves Kálmán körút and Rákóczi Bridge.

Using public transport by the trams 1, 2, 24, by the busses 54 and 15 and by the HÉV - suburban railway H7.

Opening hours, events

1095 Budapest, Komor Marcell u. 1. | +36 1 555 3000 Opening hours | Map

Parking

Müpa Budapest provides complementary parking for visitors with paid tickets to any of our public performances on the day of the performance. Free parking in this case is available for a single entry and lasts until Müpa Budapest closes.

Questions about parking | info@mupa.hu

Venue hire

Public cultural events • Coordinationtereminfo@mupa.hu

Private hires uzletirendezveny@mupa.hu

Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register