© Takafumi Ueno / Tokyo Phil
Százéves hagyomány birtokában – a Tokiói Filharmonikusok portréja
Első alkalommal lép fel a Müpában Japán legrégebbi szimfonikus zenekara, a Tokiói Filharmonikusok. Az együttes tiszteletbeli művészeti vezetőjével, Myung-Whun Chung karmesterrel és Makoto Ozone jazz-zongoristával ad koncertet 2025. október 30-án a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben.
Aki egy kicsit is ismeri a klasszikus zene ázsiai térhódításának történetét, annak talán meglepőnek tűnhet, hogy a Tokiói Filharmonikus Zenekar már több mint száz éve, 1911 óta létezik. A mintegy százhatvan zenészből álló együttes a szimfonikus koncertek mellett opera- és balettelőadásokban is részt vesz, hiszen egyúttal a tokiói New National Theatre állandó zenekaraként működik. A japán főváros legnevesebb koncerttermeiben, a Suntory Hallban, a Bunkamura Orchard Hallban és a Tokyo Opera City Concert Hallban lépnek fel állandó jelleggel, de Japán más városaiban is rendszeresen megfordulnak. Kyoichi Ishimaru, az együttes ügyvezető igazgatója egy friss interjúban azt is megosztotta, hogy évente több mint ötszáz fellépésük van, ami nagyságrendileg a Bécsi Filharmonikusok előadásszámához mérhető.
Myung-Whun Chung 2016-ban járt utoljára a Müpában © Kotschy Gábor, Müpa
Nem mindennapi a zenekar megalakulásának története sem, kezdve azzal, hogy nem is Tokióban, hanem Nagoyában jött létre az Itō nevű ruhaüzlet égisze alatt. (Ez egyébként nem számított egyedi példának abban az időben, ugyanis több más áruház vezetősége is alapított ifjúsági zenekart.) Az együttes 1938-ban tette át a székhelyét Tokióba, és előbb Chuo Szimfonikusok lett belőle, majd a második világháború után teljesen független szervezetté vált, és Tokiói Filharmonikus Zenekarra változtatta a nevét. Néhány évvel korábban, 1940-ben a német Manfred Gurlitt lett a vezető karmester, akinek irányításával a klasszikus operarepertoár számos darabját először mutatták be Japánban: többek között A varázsfuvolát, A rózsalovagot, az Otellót, az Anyegint és A nürnbergi mesterdalnokokat is ekkor hallhatta első alkalommal a japán közönség.
Külföldön 1973-ban, négy délkelet-ázsiai országban koncerteztek először, 1984-ben pedig Európát is „meghódították” egy huszonnyolc hangversenyből álló turnéval. 2001-ben egyesültek a Shinsei Japán Szimfonikus Zenekarral, és ugyancsak ebben az évben kezdődött együttműködésük Myung-Whun Chunggal, akivel azóta is szoros kapcsolatot ápolnak. A dél-koreai karmester olyan kiemelkedő alkalmakon vezényelt, mint például a zenekar alapításának századik évfordulóját ünneplő koncert a Suntory Hallban, vagy 2015-ös közös produkciójuk a Szöuli Filharmonikusokkal. Ez utóbbi koncerten a két együttes egy grandiózus zenekarrá összeolvadva adta elő Beethoven IX. szimfóniáját, amellyel a Japán és Dél-Korea közötti diplomáciai kapcsolat normalizálódásának ötvenedik jubileumát ünnepelték meg.
A zenekar számos hazai kitüntetést tudhat magáénak – például az Ongaku No Tomo Sha-díjat, az ACA Nemzeti Művészeti Fesztivál Díját vagy a Mitsubishi művészetet támogató díját –, de emellett felvételei nemzetközi szinten is elismerést vívtak ki. 2021-ben elnyerték az egyik legrangosabb klasszikus zenei díjat, az Opus Klassikot a 20–21. századi szimfonikus zene kategóriájában. A lemezt, amelyen Dvořák IX. szimfóniáját és Akira Ifukube műveit rögzítették, jelenlegi vezető karmesterükkel, Andrea Battistonival készítették. Az olasz dirigens 2016 óta dolgozik együtt velük, és nagy sikerű operaelőadások – Nabucco, Rigoletto, Pillangókisasszony, Aida –, valamint szimfonikus koncertek egyaránt fűződnek a nevéhez. Rajta és Chungon kívül egy harmadik karmester, Mihail Pletnyov is meghatározó szerepet tölt be a zenekar életében: az orosz művész 2003-ban vezényelt náluk először, és 2015-ben különleges vendégkarmesterré nevezték ki.
Az együttes a Covid-járvány óta most tér vissza újra Európába egy hét országot érintő, nagyszabású turné keretében, amelynek során Berlinben, Antwerpenben, Toulouse-ban, Barcelonában, Bécsben, Luganóban és végül Düsseldorfban lépnek fel. Budapestre október 30-án érkeznek egy XX. századi műsorral: az esten Bernsteintől a West Side Storyból összeállított Szimfonikus táncok és Prokofjev Rómeó és Júlia balettszvitjeinek részletei hangzanak el, Makoto Ozone zongoraművész szólójával pedig Gershwin Kék rapszódiáját is meghallgathatjuk. Kyoichi Ishimaru ügyvezető igazgató elmondása szerint a zenekar gyakorta rendel új darabokat japán zeneszerzőktől, a mostani turné programját azonban szándékosan olyan „nyugati zeneművekből” állították össze, amelyek a világ közös dallamörökségéhez tartoznak.