Müpa Magazin+ / Ráadásul
AdobeStock_1044553301_vagott.jpg

Keletről nyugatra – a Közel-Kelet és a Kaukázus népi hangszerei

2024. 11. 22. Paál János

Népzenei hagyományunk fontos részét képezik azok a pengetős hangszerek, amelyek rövidebb-hosszabb utakon, de kelet felől érkeztek Magyarországra. A Közel-Keleten és a Kaukázus térségében hamar megtalálni azokat a hangszerváltozatokat is, amelyek arra emlékeztetnek bennünket, hogy – akárcsak egyéb néphagyományaink – zenei tradícióink sem vákuumban születtek, és folyamatos párbeszédet tartottak-tartanak fenn a minket körülvevő kultúrákkal.

Kelet felől érkezett hozzánk például a tambura nevű pengetős hangszer, amely aztán főleg a Dél-Alföldön és Baranyában, határainkon túl pedig Horvátországban, a Vajdaságban és Szlovéniában vert gyökeret. Eredete ugyanakkor egészen az ősi Indiáig vezethető vissza, és tőlünk keletre szinte minden kultúrkör zenei hagyományában előfordult valamilyen formában. A tambura valójában egy teljes hangszercsaládot jelöl, és változatosságából fakadóan egész tamburazenekarok megalakulására adott lehetőséget, amelyekben jellemzően a prímtambura felelős a dallamvezetésért, míg a nagyobb alakú basszprím, a kontra, a cselló és a tamburabőgő adja a kíséretet.


A grúz zenei hagyományok egyik legérdekesebb hangszere a panduri, ez a háromhúros pengetős hangszer, amely főleg az ország keleti részére jellemző, egyedi hangszíne pedig a grúz népzene elengedhetetlen és összetéveszthetetlen elemévé teszi. A tambura távoli rokonának is tekinthető, ám fontos különbség, hogy a panduri megszólaltatásához a zenész nem használ pengetőt.


A hazánk népzenei hagyományában is elterjedt ütőgardon különlegessége, hogy – mint az a nevéből is kiderül – alapvetően ütőhangszernek minősül, és a népzenei együttesek ritmusszekcióját erősíti, ugyanakkor az ütővel megszólaltatott húrokat jobb kézzel – úgynevezett csippentéssel – meg is pengetik.


Az arab és a perzsa zenehagyomány egyik legjellegzetesebb képviselője az úd. Ma is ismert, Irán-, Egyiptom- és Törökország-szerte használt formájában több mint másfél ezer évvel ezelőtt jelent meg a Közel-Keleten a tradicionális perzsa hangszer, a barbat továbbfejlesztett változataként. A 8. század elején az Ibériai-félsziget arab meghódításával került Európába, ahol a középkor évszázadai során utat nyitott a lant és a gitár kialakulásának, így e hangszerek elődjének is tekinthető. Jelentősége azonban jóval túlmutat ezen, hiszen a Közel-Kelet zenei világa gyakorlatilag elképzelhetetlen lenne nélküle.

Az úd nyakán nincsenek bundok (a bund, vagy más néven érintő a gitár fogólapjába beillesztett fémhuzal, ami megkönnyíti a pontos intonálást), ebből következően képes leképezni az európai fül számára egzotikusnak ható, az arab és perzsa zenei hagyomány névjegyének számító negyedhangokat. A hangszer ezen adottsága ugyanakkor a bal kéztől tökéletesen precíz munkát követel meg, hiszen a húrok lefogásakor minden milliméter óriási jelentőséggel bír a hang tisztaságának szempontjából.


Többek között ezekkel a különleges hangszerekkel és sokoldalú hangzásvilágukkal is megismerkedhet a Müpa közönsége, hiszen december 10-én a Fesztivál Színház színpadán lép fel a LAKVAR, Péter Hajnalka magyar–bolgár énekes-zeneszerző, valamint Zura Dzagnidze panduri- és gitárművész a népzenét a jazz és a kortárs könnyűzene elemeivel ötvöző, az utóbbi évek egyik legizgalmasabb folkprojektjeként számontartott formációja, december 18-án pedig a Le Trio Joubran nevű palesztin údtriót látjuk vendégül a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben.


General contact information
What would you like to ask about?
Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register