Müpa Magazin+ / Ráadásul
Balett_szivtiprok.jpg

Férfias gesztusok

2025. 08. 28. JT

A klasszikus balett hagyományosan a női testre és karakterekre összpontosított – jusson eszünkbe a lebegő balerina, a törékeny hattyú éteri alakja! A férfiak mintha csupán statisztáltak volna: talán csak azért kellettek, hogy kísérjék, emeljék és tartsák a nőket? Óriási tévedés, hiszen a klasszikus balettrepertoár is bővelkedik olyan férfialakokban, akik nem csupán „kellékek” a színpadon, hanem a történet izgalmas, komplex főszereplői. Szavak helyett testbeszéddel, energiával, valódi drámával hódítanak, vagyis szeretnek, szenvednek, manipulálnak vagy épp elpusztulnak – és mindezt markáns gesztusokkal teszik.

Az első számú balettklasszikus, a Giselle férfi főhőse Albrecht: a fiatal, titkokat rejtegető, vonzó férfi prototípusa. Álruhában udvarol Giselle-nek, és bár a néző nem tudja biztosan, de azért érzi, hogy valami itt nincs rendben. Albrechtről nem mondhatjuk, hogy gonosz lenne, azt viszont igen, hogy gyáva, aki nem képes szembenézni a következményekkel. A Jules Massenet operája alapján, 1974-ben Kenneth MacMillan koreografálta Manon egy másik bukott romantikus, Des Grieux alakját örökíti meg, aki vakon követi a címszereplőt a lejtőn. Szenvedélye érzéki és szuggesztív, ami az ösztönök szintjén kavarja fel a nézőt. Szerelme azonban nem boldog véget, hanem tragédiát érlel.


Velekei László adaptációjában Giselle és Albrecht szerelmét Herkovics Eszter Adria és Daichi Uematsu keltik életre© Nagy Attila, Müpa

A tiszta szerelem képviselői is otthonra találnak a balettszínpadon. A Hattyúk tavában ott van mindjárt Siegfried: szomorú, mély érzésű, igazi kívülálló figura. Találkozása Odette-tel új értelmet ad létezésének, ugyanakkor gyenge és megtéveszthető. Megrendítő, nagy erejű pillanat, amikor ráébred az általa elkövetett végzetes hibára. Teljes szívvel hisz a szerelemben – csakúgy, mint Prokofjev Rómeója. Az ő személyében szenvedélyes és vakmerő fiatalemberrel találkozunk, akinek minden mozdulata a vágy megtestesülése. Hiába hallottuk és láttuk Shakespeare történetét ezerszer, a balettváltozat kivételes erejét az adja, ahogy a férfi címszereplőben a kamaszos túlfűtöttség valósággal testet ölt.

A férfiasság és a humor elegye nyerő kombináció lehet a balettszínpadon is. A Minkus–Petipa-páros Don Quijotéjében épp ilyen karakter az éles eszű, vagány Basilio, aki mindig egy lépéssel a többiek előtt jár. Pimasz fickó persze, mégis hűséges típus, aki kockázatvállalásra is hajlandó. Technikailag is komoly kihívás megjeleníteni: villámgyors és precíz mozdulataitól szinte szikrázik a színpad. A Byron verse nyomán készült A kalóz főszerepében Conrad igazi romantikus kalandor. Szó sincs titkos csábításról: vérbeli kalózhoz méltóan ő bizony nyílt kártyákkal játszik. A talpig férfi Conrad már megjelenésével hódít: a balettirodalom fizikailag is talán legintenzívebb férfiszerepe az övé.

Ahogy az operaszínpadon, úgy a balettban is van olyan, amikor a férfi nem testi erejét, hanem lelke tisztaságát veti latba a cél érdekében. Dumas regénye ihlette A kaméliás hölgyet: itt érdemes Verdi Traviatája mellett John Neumeier balettverziójára kitérni. A Marguerite Gautier szívéért lángoló Armand Duval sebezhető, vívódó, csupa kétely férfi – a szó legjobb értelmében vett kortársunk ő. Szerelmesként fájdalmas és kiszolgáltatott, máskor gyengéd és nyers. És alighanem épp ez teszi ellenállhatatlanná.

Hogy mitől működik mindez a balettszínpadon? Régi igazság: a szavak hazudhatnak, a nyelv megcsalhat minket, de a mozdulatok mindig őszinték, mert mögöttük ott feszülnek a kimondatlan érzelmek. A fenti válogatásból is kitűnik, hogy a balettban a férfikarakterek egyszerre erősek és sebezhetőek. Gyorsan változó világunkban talán ez a legfontosabb tanulság: az erő és az intimitás nem egymás ellen dolgozik, hanem egymást erősíti.


magazine.article_recommendations
General contact information
What would you like to ask about?
Müpa+ membership programme

Join the free membership programme of Müpa Budapest

Getting here

Müpa Budapest can be accessed by car from Soroksári út, Könyves Kálmán körút and Rákóczi Bridge.

Using public transport by the trams 1, 2, 24, by the busses 54 and 15 and by the HÉV - suburban railway H7.

Opening hours, events

1095 Budapest, Komor Marcell u. 1. | +36 1 555 3000 Opening hours | Map

Parking

Müpa Budapest provides complementary parking for visitors with paid tickets to any of our public performances on the day of the performance. Free parking in this case is available for a single entry and lasts until Müpa Budapest closes.

Questions about parking | info@mupa.hu

Venue hire

Public cultural events • Coordinationtereminfo@mupa.hu

Private hires uzletirendezveny@mupa.hu

Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register