Müpa Magazin+ / Ráadásul
07.jpg

© Studio / Produzent // outnow.ch

Aki szavak nélkül beszél: Godfrey Reggio

2024. 09. 09. Paál János

Godfrey Reggio a kortárs amerikai filmművészet egyik legérdekesebb alakja. Mérföldkőnek számító Qatsi-trilógiájának első része 42 évvel ezelőtt jelent meg, és egy egészen újszerű kifejezésmóddal gazdagította a nyugati mozgóképkultúrát. Bár a három Quatsi-filmet (Koyaanisqatsi – 1983, Powaqqatsi – 1988, Naqoyqatsi – 2002) szokás dokumentarista alkotásként aposztrofálni, valójában kívül helyezkednek minden tradicionális filmműfaji kategórián.

Godfrey Reggio 1940-ben született New Orleansban. Tizennégy éves korában csatlakozott egy katolikus szerzetesrendhez, következő tizennégy évét pedig a rend kötelékében töltötte. Az 50-es években Új-Mexikóban élt, ahol több ifjúsági és szociális segítőszervezet megalapításában és működtetésében is részt vett. Figyelme a 70-es évek közepén fordult a vizuális művészetek felé, első filmjén 1975-ben kezdett el dolgozni.

A Koyaanisqatsi központi témája az ember természettől való eltávolodása és a technológiai szemlélet térnyerése. Alapfeltevése, ahogyan Reggio egy interjúban fogalmazott: „Az ember már nem alkotja a technológiát, hanem benne él.”

Formai szempontból a film újító ereje és különlegessége elsősorban az, hogy egyetlen szó sem hangzik el benne. Reggio koncepciójának középpontjában az a szándék állt, hogy mondanivalójáról lefejtse a nyelv és a történet mázát – úgy vélte, hogy ha megkísérelné beterelni a szavak és egy narratíva keretei közé azt az univerzális jelenséget, amiről mesélni szeretne, a film által felölelt széles perspektíva elkerülhetetlenül szűkülne, csorbulna. A néhány másodperctől egy-két percig terjedő snittek között látunk különleges szépségű természeti jelenségeket, az épített és a természetes környezet ellentmondásos viszonyára reflektáló képeket, illetve a modern, urbánus ember technológiába zártságát feldolgozó beállításokat is.

Reggio a nyelvtől való távolságtartást kezdetben olyannyira komolyan gondolta, hogy a címet sem szerette volna szavakba önteni. Úgy tervezte, hogy a cím egy fénykép lesz, méghozzá a Life magazin világhírű, egy moziterem 3D-szemüvegeket viselő közönségét ábrázoló fotója. Mint mondta, ez tökéletesen kifejezi azt a jelenséget, amit ő is szeretett volna bemutatni. A forgalmazó azonban hallani sem akart erről, Reggio pedig úgy döntött, ha muszáj legalább egy szóval felcímkéznie alkotását, arra fog törekedni, hogy az a szó a lehető legtávolabb legyen minden, a leendő közönsége által ismert nyelvtől és jelentéstartalomtól. Így esett választása az észak-amerikai őslakos hopi törzs nyelvéből kölcsönzött Koyaanisqatsira, aminek hozzávetőleges jelentése „kizökkent világ” – innen a film magyar nyelvű alcíme is.

Talán túlzás nélkül állítható, hogy a Reggio és Ron Fricke operatőr által komponált snittek mellett a film értékét legalább felerészben Philip Glass zenéje adja. Glass minimalista elektronikus kompozíciói tökéletesen támasztják alá a vizuális élményt, és dinamikájuk nagyszerűen követi le a felvételek hol gyorsuló, hol lassuló ütemét.

Reggio és Glass olyan elégedett volt a hosszú évek munkája révén született végeredménnyel, hogy a ‘80-as évek második felében, amikor a rendező nekilátott a folytatás, a Powaqqatsi előkészületeinek, Glass már az első lépésektől részese lett az alkotói folyamatoknak. Észak-Brazíliától Közép-Afrikáig számos forgatási helyszínre elkísérte a rendezőt, és a stábbal szorosan együttműködve alakította ki a film zenei világát. Míg a Koyaanisqatsi esetében Glass még a legtöbb filmzeneszerzőhöz hasonlóan a kész vagy félkész vágatokra, véglegesnek szánt képanyagokra komponált, a második rész produkciós munkálatai alatt előfordult, hogy az operatőrök és a kameratechnikusok walkmannel hallgatták a zeneszerző már elkészült darabjait a forgatási helyszíneken, és azt alapul véve, abból inspirálódva alakították ki a képeket.

A trilógia befejező része, a 2002-ben megjelent Naqoyqatsi már nagyrészt manipulált, analóg és digitális technikákkal utószerkesztett képsorokból áll, tökéletes összhangban a film fő témájával: a technológia csapdájába esett ember saját erőszakos természetét mások elpusztítására kifejlesztett eszközökkel fejezi ki, miközben tehetetlenül sodródik a megállíthatatlanul gyorsuló világban. A film egy sajátos történelmi-technológiai pillanatban készült, munkálatai már nagyban folytak, amikor 2001. szeptember 11-én, a stúdiótól alig néhány kilométerre leomlottak a World Trade Center tornyai. Egy csapásra szélesebbre nyíltak a kultúraközi konfliktusok és a technológia hadszínterei, ugyanakkor az okostelefonok és a (mai értelemben vett) közösségimédia-platformok még nem léteztek, így a robbanásszerű digitalizálódás még épp csak az előszobában köszörülte a torkát.

Glass a harmadik részhez komponált zenéje mintha ellenpontozni akarná a film alaptémájául szolgáló technológiai káoszt, és tőle meglehetősen szokatlan módon elsősorban tradicionális szimfonikus hangszerekre támaszkodott. Ezek közül is kiemelkedik a cselló, aminek sokszor melankolikus, máskor egzaltált szólamai szinte elejétől a végéig elkísérik a sodró lendületű képsorokat. A digitális technológiákkal manipulált képeket, az ezeket aláfestő akusztikus zenét és ezek összjátékát érdemes összevetni a trilógia első részében megfigyelhető fordított felállással – ahol is a teljesen analóg, pusztán találékony kamerabeállításokkal, valamint gyorsítással és lassítással operáló képi világot Glass szinte teljes egészében elektronikus alapokon nyugvó zenéje egészíti ki.

A kép és a zene ilyen organikus egymásra épülése, a vizuális és zenei mesterművek ilyen szoros összefonódása a mai napig egyedülállónak számít a filmművészet történetében. Az ennek eredményeképp létrejött filmalkotások pedig épp olyan relevánsak napjainkban, mint amilyenek megszületésük pillanatában voltak. Ennek tanúja lehet a Müpa közönsége is: a trilógia első és harmadik darabját a Philip Glass Ensemble élő közreműködésével láthatja szeptember 23-án és 24-én a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben.


magazine.article_recommendations
General contact information
What would you like to ask about?
Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register