Müpa Magazin+ / Ráadásul
anthony-delanoix-hzgs56Ze49s-unsplash.jpg

Fotó: Unsplash / Anthony Delonoix

A zene (majdnem) mindenkié

2024. 11. 04. Frauenhoffer György

A zene egyszerre hat jótékonyan a testünkre és a lelkünkre, a jó dolgok pedig attól lesznek igazán értékesek, ha megosztjuk őket. A lehető legtöbb emberrel, önzetlenül, ingyen.

Nagy fába vágja a fejszéjét az, aki megpróbálja összegyűjteni, mi mindent köszönhetünk a zenének, a megfoghatatlan művészeti ágnak, aminek se anyaga, se szaga, se színe – bár ez utóbbit többen vitatják.

A teljesség igénye nélkül néhány jótékony hatás, amelyre már tudományos bizonyítékunk is van: a zene csökkenti a stresszt és a szorongást, javítja a közérzetet, enyhíti a fájdalomérzetet, serkenti a memóriát, pozitívan hat a mentális és testi egészségre, javítja az alvás minőségét. A testi-lelki hatáson túl pedig kulturális identitást ad, közösséget és a pillanaton túlmutató értéket teremt – csak hogy a legfontosabbakat emeljük ki a pozitívumok közül.

Zenebolondok című könyvében Oliver Sacks megemlékezik olyan esetekről is, amikor épp a fentiek ellenkezője volt igaz: az abszolút hallást szeretjük áldásként elképzelni, valójában azonban kimondottan terhes, ha tudjuk, hogy a mellettünk ülő tökéletes zenei A hangon fúj orrot. Másokat kifejezetten irritál a zene, aki mizofóniában szenved, abból a zajok, zörejek, zenei hangok egyaránt erős negatív érzelmi reakciókat váltanak ki. Aztán ott van például Sigmund Freud, aki idős korára nyíltan vállalta, hogy elveszítette a zene szeretetének képességét, és egyszerűen semmilyen érzelmet nem váltanak ki belőle a dallamok. Érdemes megemlíteni azokat is, akik szinesztéziával élnek, vagyis a zene hatására erős asszociációs folyamatok indulnak el az agyukban, a hangokhoz pedig színeket, formákat, más érzékszervekhez tartozó érzeteket kötnek – számukra a zene sem nem színtelen, sem nem szagtalan. Hogy ez az izgalmas képesség hányféle módon tud átokká válni, abba jobb nem belegondolni.

Bár akadnak kivételek, a legtöbben tudományos háttér nélkül is pontosan tudjuk, hogy a zene így vagy úgy, de hat ránk: mást hallgatunk egy péntek esti buliban, mást munka közben, és megint mást sportoláshoz. Hogy pontosan mi történik az elménkben zenehallgatás közben, az egyelőre rejtély: az agynak nincs a zene érzékelésére dedikált területe. Ha pedig mégis meg kellene mutatnunk egy koncert közben, hogy hol érezzük a zenét, sokan a fejünk búbja és a lábujjaink közé eső területre mutatnánk.


A Müpa Home közvetítésnek köszönhetően már otthonunk kényelméből is élvezhetjük a koncerteket
© Nagy Attila, Müpa

Ez a tetőtől talpig ható érzés, ami a testet és a lelket egyszerre stimulálja, nem kiváltság. Hozzáférni a zenéhez, ahogy a kultúra minden más területéhez is, alapvető emberi jog, amiben óriási szerepe van az olyan 21. századi, összművészeti intézményeknek is, mint amilyen a Müpa, amely egész évben várja látogatóit ingyenes programok egész sorával.

Elsők között kell megemlíteni a Müpa Home Live koncerteket, amelyek nemcsak ingyenesek, hanem bárhonnan élőben követhetők online, többek között olyan fellépőkkel, mint Fischer Ádám, a Budafoki Dohányi Zenekar, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, élőben nézhettük Puccini Manon Lescaut-ját, de olyan könnyűzenei formációk koncertjeit is lehetett már online követni, mint az Aurevoir. A Jazz Showcase másfél évtized alatt a közép-európai régió legfontosabb tehetségkutató börzéjévé nőtte ki magát, a műfaj feltörekvő csillagainak koncertjei pedig minden évben ingyenesen tekinthetők meg a Fesztivál Színházban. Grecsó Krisztián ingyenes és rendhagyó irodalomórái ugyan már mind telt házasak idén, mégis meg kell említenünk őket, hiszen a kortárs magyar irodalom egyik legjelentősebb szerzője úgy mesél ezeken az alkalmakon a régi korok nagy íróiról, ahogyan arról középiskolában álmodni sem mertünk.


A Zászlótér számos ingyenes koncertnek ad otthont
© Nagy Attila, Müpa

Az ingyenesség mellett különösen fontos, hogy a fiatal generációk is hozzáférést kapjanak a koncertekhez – a színpadhoz is. Ennek jegyében születtek meg a Hangulatkoncertek, amelyeken a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hallgatói és más művészeti intézmények tanulói kapnak fellépési lehetőséget. A nézői oldalon pedig ott a Müpa egyik legszerethetőbb sorozata, a Cifra Palota, amely a jövő koncertközönségének, a 0–12 éves korosztálynak kínál minden vasárnap ingyenes zenés-kézműves programokat az épület legkülönbözőbb zugaiban.


A Cifra Palota programjai mindig nagy népszerűségnek örvendenek
© Csibi Szilvia, Müpa


FELHANGOLVA!
A Hangulatkoncertek és a Cifra Palota programjai a Felhangolva! program keretében, a MOL-Új Európa Alapítvány támogatásával valósulhattak meg.


General contact information
What would you like to ask about?
Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register