Müpa Magazin+ / Ráadásul
Ternovszky_Bela_Macskafogo_1986©-NFI-Filmarchívum_2.jpg

Forrás: NFI Filmarchivum

A macskazabáló robot mint a rendszerváltozás előhírnöke

2025. 02. 07. Orosz Anna

A Macskafogó a magyar mozgóképi tömegkultúra korszakos darabja, melynek legendás figurái, szállóigévé lett párbeszédei valamennyi magyar néző számára hivatkozási alappá váltak. Holott a film elkészítése cseppet sem alakult zökkenőmentesen, korabeli kritikai fogadtatása pedig messze nem vetítette előre a film máig tartó kultuszát.

A nehézségek ott kezdődtek, hogy a Macskafogó gyártása nem kapta meg az állami filmfőigazgatóság támogatását. Viszont nem is tiltották meg az elkészítését, így az alkotók a késő Kádár-kori kultúrpolitikában is működő „3T” rendszerében a „tűrt” minősítés mellett nekiláthattak a filmkészítésnek. A Pannónia filmgyár kiterjedt nemzetközi kapcsolatainak hála egy magyar kötődésű kanadai producer, Séfel József bevonásával indult el a film gyártása. Ternovszky Béla (1943–) rendező és Nepp József (1934–2017) forgatókönyvíró neve a magyar rajzfilm olyan közönségkedvenc produktumaival forrt össze, mint a Gusztáv, a Mézga család vagy a Kérem a következőt! című, főszereplője után Dr. Bubóként ismert televíziós széria. E sorozatokat megelőzte a magyar animáció 60-as évekbeli művészi megújulása, mely elsősorban a karikaturisztikus rajzanimáció térnyerésének volt köszönhető. Alkotói együttműködésük a Macskafogóban teljesedett ki. A Nepp József által írt történet konkrét nyugati sikerfilmek, mindenekelőtt a Csillagok háborúja és a James Bond-széria ironikus kifordítása, amely a sci-fi és a kémfilm mellett számos további mainstream filmzsáner, így a háborús film, a katasztrófafilm, az egzotikus kalandfilm, valamint a vámpírfilm elemeit is beépíti a cselekménybe.

Az akár provokatívnak is nevezhető műfajkombinálás kifejezetten az újraértelmezés gesztusán alapszik és a korabeli tömegkultúra elemeiből építkezik. A Macskafogót már a bemutatását követő első negyedévben több mint hatszázötvenezren látták a hazai mozikban, de azóta is – más magyar filmhez nem hasonlítható – kultikus rajongás övezi idehaza. A film „kortalan” népszerűségét jól szemlélteti a Pesti Műsor korabeli rövidhíre: „Kisgyerek és nagykamasz, fiatalok és öregek, mint a stafétabotot adták egymásnak az ötletet, hogy mit nézzenek meg a mozikban. A Macskafogót!” Az 1986 utolsó negyedévében, október 2-án bemutatott filmet a Fővárosi Filmforgalmazási és Moziüzemi Vállalat a jegyeladások alapján az egész év legjobb magyar játékfilmjének választotta, az 1987-es Magyar Játékfilmszemlén megosztott közönségdíjat kapott. A film kiemelkedő népszerűsége a hazai hivatalos szervek számára is meggyőző lehetett, hiszen az 1986-os filmtermésből az Oscar-díj legjobb külföldi film kategóriájába a Macskafogót jelölték. A filmet övező hatalmas közönségsikert a bemutató idején megjelent kritikák – visszatekintve meglepő és némileg mulatságos módon – nem tükrözték. A sajátos kordokumentumként is olvasható filmajánlók szerzői a Macskafogó műfajfilmes hangoltságát az ötlettelenség számlájára írták, és persze sokuk nehezményezte a film túlzott „amerikanizmusát” a szocialista kultúrkampf jegyében.

Azért persze lelkes és méltató írások is születtek, melyek a Macskafogó színvonalát egyfelől a külföldi animációs filmekhez mérték, vagy épp a hazai játékfilmekhez hasonlították. Bernáth László ismert filmkritikus például pompás gegparádénak tartotta, amelyben a poénok „olyan sűrűn pattognak, mint egy ötperces rövidfilmben”. A film minden jelenete bővelkedik szállóigévé vált mondatokban, amelyek – a kiemelkedő színészhangoknak is köszönhetően – mindannyian fel tudunk idézni, a négy patkánykarakter kidolgozottsága egyenesen a főszereplőkével vetekszik. Ebben valószínűleg közrejátszott, hogy az őket szinkronizáló színészek (Kern András, Szombathy Gyula, Béres Ilona, Pálos Zsuzsa) közös hangfelvétele legendásra sikeredett, ugyanis rengeteg improvizált ötlettel színesítették a megírt párbeszédeket. Az animátorok munkáját pedig – ahogy ezt Ternovszky Béla gyakorta hangsúlyozza – a színészek előre felvett hangjátéka nagyban inspirálja, hiszen az animátorok a színészek hanghordozásához, beszédidejéhez igazítják a rajzfigurák gesztusait és szájmozgását. A 2007 decemberében mozikba kerülő Macskafogó II – A Sátán macskája technikailag hallatlanul professzionális lett, de figurái, párbeszédei már közel sem sikerültek olyan maradandóra.

A második rész, majd az eredeti Macskafogó restaurált verziójának 2018-as újbóli moziforgalmazása kapcsán azonban már az utókor olvasatát is megismerhettük az 1986-os sikerfilmről. Az alkotók ugyan sosem ösztökéltek senkit, hogy rejtett politikai üzenetet keressen a filmben, a rajongók és a kritikusok a film kétpólusú világrendjét gyakorta politikai metaforaként értették. Eszerint a gigantikus macska-egér konfliktus valójában a hidegháborús szuperhatalmak fegyverkezési versenyére utal. Az újkori értelmezések szerint a macskák kapitalista óriásvállalata a „hanyatló Nyugatot” jeleníti meg, addig velük szemben az egerek „az épülő szocializmust” képviselik, melyben a rágcsálók társadalmát az InterMouse, azaz egy rendőri intézmény koordinálja. Kétségtelen, hogy a film popkulturális értelemben előhírnöke volt az 1989-es rendszerváltozásnak, vagy ahogy Csillag Márton a Filmvilágban megfogalmazta, „a korábban ismeretlen, mégis ismerősként ható figurák népmesei hősként vonultak be a köztudatba, és lettek egyszerre a vasfüggöny mögüli elvágyódás és a magyar találékonyság szimbólumai”. Noha a politikai légkör megváltozott, és a repedező szocializmus idején a rendszerváltozáshoz fűzött remények messze nem váltak valóra, a Macskafogó népszerűsége máig töretlen: a macskafogó bulldog-behemótnak mindig van kit megzabálnia.


A cikk eredetileg a Müpa Magazin 2024/25. évadának 2. számában jelent meg.
Fotók: NFI Filmarchivum

General contact information
What would you like to ask about?
Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register