Müpa Magazin+ / Ráadásul
easy_listening_unsplash.jpg

Forrás: Unsplash

A jazz mindenkié

2025. 02. 28. Frauenhoffer György

Bár egyáltalán nem új, még csak nem is zárt ajtók mögött működő műfaj, a jazzt ma is sok tévhit övezi. Nehéz? Minden zenei műfaj nehéz, ha igazán jól csinálják. Bonyolult? Talán igen, de ez legyen a zenészek dolga. Szubjektív gyűjtésünkben a hazai jazzlegendákon keresztül mutatjuk meg, hogy miért érdemes minden háztartásban legalább egy állandó jazzplaylistet fenntartani – vagy akár ellátogatni márciusban a Müpa egyik fontos koncertjére.

Amikor a magyar jazz legendáiról esik szó, a felsorolás elején rendszerint két nevet találunk. Az egyik Szabó Gáboré, akinek életműve legjobban a tyúk-tojás problémakörhöz hasonlít. Nehéz ugyanis eldönteni, hogy az 1960-as, 1970-es években kiteljesedő Szabó érzett rá a jövő zenéjére, vagy a jövő zenéje idomult idővel az ő öntörvényű, semmihez nem hasonlítható munkásságához. Akárhogy is nézzük, jóval a világzene fogalmának megszületése előtt játszott világzenét, összehozta a Kárpát-medence hangzásvilágát a jazz, a blues és a westernfilmek jellegzetes zenei univerzumával, dalai búvópatakként csordogáltak bele a 21. század hangzásába – gondoljunk csak a kortárs amerikai jazzikonokra, mint a gitáros Pat Metheny vagy a szaxofonos Kamasi Washington, és a hazai zenei élet olyan meghatározó formációjára, mint a Qualitons.

Szabó 14 évesen, karácsonyi ajándékként kapta első gitárját, és minden bizonnyal ez volt a jazztörténelem egyik legjobb ajándéka, a kamasz fiú ugyanis innentől kezdve le sem tette a hangszert. Még a család 1956-os amerikai emigrációja után sem, amikor rövid ideig portásként dolgozott (és gitározott a portásfülkében), hogy megkeresse a pénzt a bostoni Berklee School of Music tandíjára: spoiler, sikerült neki. Alig néhány évvel később, 1964-ben a Down Beat jazzmagazin kritikusai már a legjobb feltörekvő gitárosként ünnepelték.

A listán azonban szerepelt egy másik név is, akit szintén első helyre soroltak Szabó Gábor mellett, és akit szintén nem lehet megkerülni, ha a magyar jazzlegendákról esik szó. Zoller Attila a második világháború alatt, iskolai tanulmányait félbehagyva kezdett jazzklubokban játszani, majd a háború után Ausztriába, onnan Németországba emigrált, 1959-ben pedig megérkezett az Egyesült Államokba. A Down Beat fenti, már említett ranglistája jól jelzi, hogy tehetségét gyorsan felismerte a kinti szakmai közeg. Rövidesen olyan zenészekkel játszott együtt, mint Benny Goodman, Stan Getz, Herbie Hancock, Ron Carter és Jimi Hendrix, Pat Metheny pedig a mai napig egyik legnagyobb hatású mestereként emlékszik vissza rá.

És miközben az óceán túloldalán a két gitárvirtuóz megállíthatatlanul menetelt a világhír felé, a vasfüggöny borúsabb felén is egyre több kimagasló tehetség tűnt fel a formálódó hazai jazzszcénában. A legendás Pege Aladár ugyan soha nem emigrált Magyarországról, klasszikus zenei képzettsége és ösztönös érzéke a jazzhez viszonylag gyorsan elhozta neki is a világhírt. Játszott Prágában, Montreux-ben, Mumbaiban, de Herbie Hancock együttesének vendégszólistájaként a New York-i Carnegie Hallban is, ahol a koncert végén Charles Mingus özvegyétől megkapta ajándékba a világsztár egykori hangszerét. 1974-ben, első hazalátogatásakor Pege Aladár közbenjárásának eredményeként szerepelhetett Szabó Gábor a magyar televízió műsorán is – annak ellenére, hogy lemezei nemcsak ekkor, hanem egészen az 1990-es évekig beszerezhetetlenek voltak itthon.

Pege Aladár egyik korai zenekarában, a Pege Quintetben már játszott, 1970-től pedig a KEX zenekarban vált igazán ismertté Babos Gyula, aki a hazai jazzélet egyik megkerülhetetlen alakjává nőtte ki magát. 28 éves korától kezdve a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jazz tanszékének tanára volt, anélkül, hogy érettségivel vagy tanári végzettséggel rendelkezett volna – tehetsége épp elégnek bizonyult. Babos egyetlen gitárosként vehetett részt azon a zárt körű koncerten, amelyet Szabó Gábor a második hazatérésekor rendezett a Hilton szállodában, de fellépett Frank Zappával, James Moodyval és Tony Scott-tal is, Balázs Elemérrel és Egri Jánossal közös Babos Triója pedig a hazai jazzélet egyik fontos mérföldköve. Blue Victory című albumát 12 országban adták ki, a lemezen a Weather Reportból ismert basszusgitáros, Victor Bailey mellett ott szerepel a magyar jazz másik emblematikus alakja is, akivel pályája a kezdetek óta összefonódott: Szakcsi Lakatos Béla.

Szakcsi Lakatos Béla életművét összefoglalni vagy röviden ismertetni képtelenség, hiszen jelen volt a magyar jazzélet összes fontos pillanatánál, alkalmi formációban vagy együttesben a műfaj szinte minden fontosabb képviselőjével játszott. A hetvenes években eljutott az Amerikai Egyesült Államokba, ahol a kor legfrissebb zenei trendjeit szívta magába, és onnantól fogva hosszú időn át csak a zenei újítások és a friss hangzások érdekelték. Repertoárján a fúziós jazz éppúgy szerepelt, mint a jazzbe oltott cigány folk, élete utolsó szakaszában pedig a klasszikus zeneművek kezdték foglalkoztatni. Emellett írt musicalt, operát, balettzenét, misztériumjátékot, miközben újabb és újabb jazzformációkat alapított. Halála nemcsak a hazai, hanem a nemzetközi jazzéletet is megrázta, hatása a következő generációkra pedig ma még felbecsülhetetlen.

A fenti névsor is csupán hiányos merítés, a jazz műfaja azonban szerencsére tovább él: mai kiválóságai és egykori hősei előtt tiszteleg a Müpa március 13-i, A holnap sztenderdjei című koncertje.


Címkék
General contact information
What would you like to ask about?
Newsletter
Register and subscribe to the newsletter of Müpa Budapest to be the first to hear about our programs! Register