Ez lesz a hetedik! A Jazz Showcase - Jazz-tehetségbörze folytatódik, hiszen tehetséges jazzmuzsikusokból felettébb gazdag a hazai kínálat, a Művészetek Palotája pedig örömmel ad bemutatkozási lehetőséget a legkiválóbbaknak, de továbbra sem állunk meg az országhatárnál. Az elmúlt két esztendőhöz hasonlóan ismét nemzetközi börze kerekedik a vízkereszt utáni első hétvégén: a rendezvénysorozat ez alkalommal a német és a török színtérről invitál ifjú reménységeket. Izgalmas párosítás? Mindenkép...pen, mert amíg a német jazzélet vibráló sokszínűségéről, nemcsak európai, de világszinten is trendalkotó mivoltáról nem szükséges hosszasan értekezni, addig a török szcéna sokak számára még felfedezésre vár. Pedig nem véletlen, hogy 2013-ban az UNESCO által létrehozott Nemzetközi Jazznap második évfordulójának gálakoncertjei Isztambulban zajlottak olyan sztárok bevonásával, mint Herbie Hancock, a néhai George Duke, Al Jarreau és Dianne Reeves.
Az Előcsarnok nagyszínpadán és a Zászlótérben ez alkalommal is 16 órától felváltva zajlanak az ifjú magyar, német és török tehetségek koncertjei, melyeket a kontinens meghívott jazzszakértői és -szervezői éppúgy nyitott füllel és szívvel hallgatnak majd, mint az érdeklődő jazzkedvelők.
Pénteken, a török napon két olyan ifjú csapat mutatkozik be, amelynek tagjai jellemzően még csak harmincas éveikben járnak, de hazájuk leginkább figyelemreméltó, színpadra érett tehetségeinek tartják őket. Zenéjük a legjobb amerikai akusztikus jazzhagyományokat követi, ugyanakkor fontosnak tartják, hogy a török népzene elemei is megszólaljanak eredeti szerzeményeikben. A muzsikusok kiválóságát jelzi, hogy legendás előadók is játékostársnak hívták őket hazájukban és az óceánon túl egyaránt. Ozan Musluoğlu bőgős például nemcsak a délutáni börzén, hanem este, a török jazz nagy öregje, Okay Temiz mellett is szerepet vállal.
Hasonló együttműködést a fiatal generáció és a sokat tapasztalt, stílusteremtő előadók között a német jazz világában is találunk: Robert Landfermann bőgős délután Frederik Köster trombitás csapatában és a Lee Konitz nevével fémjelzett vasárnap esti előadáson egyaránt penget majd. Érdekes egybeesés, hogy mindkét fiatal német csapat élén trombitás áll, zenéjük mégsem összetéveszthető: Köster és Bastian Stein is felettébb egyéni gondolkodásmódról tesz tanúbizonyságot, miközben mindketten a történetmesélést tűzik ki célul kompozícióikban.
A magyar előadók a duótól a kvartettig igen változatos felállásokban szólnak hallgatóikhoz. Mindnyájukról elmondható, hogy különös figyelem övezte eddigi pályájukat, amelynek során díjak sokaságát nyerték el (Tálas Áron például friss Junior Prima-díjas). Átlagéletkoruk feltűnően alacsony, mégis mind a hat magyar jazzegyüttes tudatosan keresi saját zenei szókincsét, kompozíciós nyelvezetét. Egyre gyakrabban szakadnak el a jazzörökzöldektől és merészkednek ismeretlen vizekre, felismerve, hogy a jövő hazai jazzízlését ők formálják - itt és most.
2014. január 11., szombat 16.00
Zászlótér
Munkácsy Eszter Quartet (H)
Munkácsy Eszter - ének, Szebényi Dániel - zongora, Fonay Tibor - basszusgitár, Laskay Péter - dob
-------
Munkácsy Eszter énekesnő és dalszerző a maga huszonkét évével már komoly sikereket ért el a zenei pályán. Tizenkilenc évesen minden előképzettség nélkül felvették a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemre, majd 2013 őszétől ösztöndíjasként folytatta tanulmányait a zürichi zeneakadémián. Még abban az évben beválogatták a Montreux-i Jazz Énekverseny legjobb kilenc hangja közé. Zenekarát alig egy éve alapította azokból a tehetséges fiatalokból, akikkel még a Zeneakadémián kötött szoros barátságot: zongorán Szebényi Dániel, bőgőn és basszusgitáron Fonay Tibor, dobokon pedig Laskay Péter játszik. Mindannyian díjazott és élvonalbeli zenészek, zenei megközelítésük és szemléletmódjuk igen hasonló. Lelkes csapatával Eszter saját dalait, illetve jazzstandardek fiatalos, modern átdolgozásait viszi színpadra, zenei nyitottsága és sajátos ízlésvilága a dalokon és a hangszereléseken egyértelműen érezhető.
16.45 Előcsarnok
Gerlóczy Zsigmond 1995-ben művészcsaládba született, ám felmenői között zenészeket nem találunk. Édesanyja galériát vezet, édesapja újságíró. Ő maga hatévesen kezdte zenei tanulmányait, kezdetben autodidakta módon, majd klasszikus zongoraórákat vett Dévai Adrienntől. Már a zeneiskola első évében feltűnt improvizációs készsége, a tanult darabokat variálta, kis témákat komponált. Kilencévesen édesanyja elvitte Binder Károlyhoz, a Zeneakadémia jazz tanszakának vezetőjéhez, zeneszerzőhöz, zongoristához, akitől Zsigmond jazz-zongoraórákat vett. Ebben az időben azonban nem volt képes keretek közé szorítani improvizációit, s a kottával sem volt kibékülve, így a heti egy közös zenélés mellett tovább folytatta az „önképzőkört”.
2010-ben, tizennégy éves korában felvételt nyert a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola jazz-zongora tanszakára, mindeközben vissza-visszanyúlt a komolyzenei tradíciókhoz. 2012 elején megismerte Szakcsi Lakatos Róbertet, aki jelentős segítséget nyújtott neki az improvizációs zenében, s általános értelemben zenei mestereként szolgált. 2013-ban többek közt az ő hatására Zsigmond átment a klasszikus zenei tanszakra, ahol Faddi Saroltától tanul azóta is. Részt vett számos zenei versenyen, mesterkurzuson.
Lajhó Gyula 1992-ben zenészcsaládba született: édesapja ütő-, édesanyja zongoratanár. Ő maga hétévesen ütőhangszereken kezdte zenei tanulmányait, eközben három évig csellózni is tanult, majd zongorázni kezdett. Több országos ütőhangszeres versenyen is első helyezést ért el. 2007-ben felvételt nyert a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola ütő tanszakára, ahol Holló Aurél növendéke volt. Jelenleg a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem ütő tanszakának másodéves hallgatója, tanárai: Rácz Zoltán és Joó Szabolcs.
A két jó barát 2010-ben ismerkedett meg a Bartók Szakiskolában, ahol Gyula figyelt fel Zsiga szokatlanul virtuóz és stílusos játékára. Azóta rendszeresen folytatnak eszmecserét a zenéről, dolgoznak, komponálnak együtt, tanulmányozzák a mesterek munkáit, hasonlóképp igyekeznek elsajátítani a zeneszerzés fortélyait. Lassustól Ligetiig minden értékes zenére fogékonyak. A koncerten merész, kísérletező, szabad improvizációkat hallhatunk tőlük.
17.30 Zászlótér
A Hybrid Triót a billentyűs Tálas Áron hívta életre 2009-ben két felvidéki kollégájával, Varga Gergely szaxofonossal és Csízi László dobossal. A tagok még a miskolci konzervatóriumban ismerkedtek meg, mára pedig a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem végzős hallgatói, tehát immár összecsiszolódott együttest alkotnak. Tálas Áron a zongora és az egyéb billentyűs hangszerek mellett dobokon és basszusgitáron is játszik különféle stílusirányzatokat képviselő zenekarokban, sőt zeneszerzőként is kiemelkedő tehetség. Dolgozott többek közt a Lantos Zoltán Open Source-szal, a Borbély Műhellyel, illetve Karosi Júlia kvartettjében. 2013-ban több fontos elismerést is kapott: saját triójával megnyerte a Magyar Jazz Szövetség Jazz Combo Versenyét, nemrégiben pedig Junior Prima-díjjal tüntették ki. Varga Gergely és Csízi László egyaránt tagja a jazz tanszék Senior Big Bandjének, utóbbi a Modern Art Orchestrát is erősíti.
A Hybrid Trió szaxofon-billentyű-dob felállása izgalmas zenei lehetőségeket rejt, ugyanakkor különleges hangzásélményt nyújt. 2011-ben egyedüli magyar zenekarként léptek fel az athéni Európai Jazzfesztiválon, és többször játszottak a Budapest Jazz Clubban.
18.15 Előcsarnok
Kanizsa Georgina a klasszikus zene felől indult, de az első adandó alkalommal magával ragadta a szolnoki, majd nem sokkal később pesti underground világa. A jazz fokozatosan vált elsődlegessé számára, nagy szerepe volt ebben a Postás és az Etűd zeneiskoláknak. Vikukel Dániel szintén klasszikus zenével kezdett, majd fokozatosan a jazz vette át az uralmat pályáján. Számtalan együttessel dolgozott már, zeneszerzőként alapított triót, kvartettet és kvintettet, összművészeti társulatot vezetett, tagja volt a Verona Bora szextettnek, és a Budafok Big Bandnek.
Dániel és Georgina a science fiction műfajának szellemisége mellett kötelezték el magukat. A tudományos-fantasztikus művek jó része a tudománynak a társadalomra vagy az egyénekre gyakorolt jövőbeli, elképzelt hatását mutatja be. A Silence Fiction olyan jövőt képzel el, amelyben a tartalmas, igényes zene közel kerülhet az emberekhez, harsány előrenyomulás helyett pedig az önreflexiót választja, és csendes elmélyülést kínál. Kvartetté bővülve saját kompozíciókat mutatnak be invenciózus gondolkodásmóddal és egyedi hangzásvilággal. A négy fiatal zenész világának metszete mutatkozik meg a koncerten; beszélgetéseikbe és álmaikba pillanthatunk be.
A belépés díjtalan.
Rendező: Művészetek Palotája
Parkolási információk
Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.
Biztonságos jegyvásárlás
Felhívjuk kedves Látogatóink figyelmét, hogy a Müpa kizárólag a saját weboldalán és hivatalos jegypénztáraiban megváltott jegyekre tud garanciát vállalni. A kellemetlenségek elkerülése érdekében javasoljuk, hogy előadásainkra, koncertjeinkre a jövőben is a mupa.hu weboldalon keresztül, valamint az Interticket (jegy.hu) országos hálózatában vagy a jegypénztárainkban váltsa meg jegyét.