Stravinsky
Oktett
Stravinsky
Duo concertant
Stravinsky
Piano Rag Music
„Az Oktett egy álommal kezdődött. Kis szobában láttam magam, körülöttem hangszeresek kis csoportja valami tetszetős zenét játszott. Nem ismertem fel a zenét, pedig feszülten figyeltem, és semmit sem tudtam belőle felidézni másnap, de emlékszem álombeli kíváncsiságomra: hányan vannak a muzsikusok. Arra is emlékszem, hogy nyolcnak számláltam őket, azután megint néztem, és láttam, hogy fagottokon, harsonákon, trombitákon, fuvolán és klarinéton játszottak. Nagy örömmel és várakozással ébredtem ebből a kis koncertből, és másnap reggel belefogtam az Oktett komponálásába, amely előző nap eszembe sem jutott, bár egy ideje már akartam írni egy kamaradarabot. (…) Szerettem az Oktett hangszeres játékait és hozzátehetem, hogy pontosan elértem mindazt, aminek elvégzésére felkészültem (…) Az első előadást én vezényeltem, szörnyű lámpalázzal, azt hiszem, az első alkalom miatt: első hangversenydarabom volt, amit magam mutattam be. A párizsi Opera színpada óriási keretnek tűnt nyolc zenész számára, de ezen függönyökkel segítettek, és a hangzás jól kiegyensúlyozott volt.” - egyebek mellett ezt meséli Stravinsky Robert Craftnak, az 1922-ben bemutatott Oktett keletkezéséről.
A hegedűre és zongorára komponált Duo Concertant az 1932-es esztendő terméke, egyszersmind a hegedűverseny „mellékterméke” és egy nagy zenei partneri viszony dokumentuma. Stravinsky 1931-ben ismerkedett meg a kivételes képességű, orosz származású hegedűművésszel, Samuel Dushkinnal. A zeneszerző 1932-ben Berlinben vele mutatta be a darabot, amelyet aztán a rá következő években Európa-szerte számos hangversenyen eljátszottak.
A hangverseny legkorábbi (és legrövidebb) darabját 1919-ben szólózongorára írta Stravinsky. A mű az amerikai dzsesszel való első találkozások inspiráló hatására keletkezett. Az októberi forradalom után friss emigráns Stravinsky először csupán kottából ismerte a dzsesszt (a kottákkal Ernest Ansermet karmester látta el őt), ám a Piano-Rag Music megkomponálásának idején már koncerten is hallott dzsessz-zenészeket. A rövid Stravinsky-darab egyszerre viseli magán a komponista orosz korszakának vonásait és a ragtime hatását. A művet szerzője eredetileg Arthur Rubinsteinnek írta, végül azonban egy másik pianista, José Iturbi mutatta be 1923. október 8-án Lausanne-ban.
- A mintegy 50 perces koncertek belépőjegyei 990 forintba kerülnek. Aki három előadásra jegyet vált, a negyedikre ingyen mehet be. Így aztán az összesen 11 hangverseny ára 10 890 forint helyett mindössze 8 910 forint.
Rendező: Budapesti Fesztiválzenekar, Művészetek Palotája
Vezényel:
Közreműködők:
-
Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.