egy szünettel
Csajkovszkij
II. (c-moll, „Kis orosz”) szimfónia, op. 17
Sosztakovics
Kisvárosi Lady Macbeth - szvit, op. 29a
Stravinsky
Petruska (1947-es változat)
Sokszor rácsodálkozhattunk már arra, milyen sokféle stílus, hangvétel, szín és zamat jellemzi az orosz zenét. Itt egy újabb alkalom élvezni ezt a varázslatos változatosságot: egy hangverseny, amelyen Csajkovszkij, Sosztakovics és Stravinsky egy-egy műve szólal meg. Három külön világ - mégis mindhárom összetéveszthetetlenül orosz.
Miért mindig csak az utolsó hármat játsszák? - sóhajtunk fel, ha meghallgatunk egyet Csajkovszkij első három szimfóniája közül. Abbado egykori asszisztense, a francia ősöktől származó, olasz Riccardo Chailly, korunk egyik legszuggesztívebb és legenergikusabb dirigense, a Teatro Alla Scala zeneigazgatója most az ukrán dallamokat feldolgozó II. („Kisorosz”) szimfóniát vezényli a Filarmonica della Scala koncertjének első számaként.
Sosztakovics operái közül a Kisvárosi Lady Macbeth volt az a mű, amelynek 1936-os előadása alkalmat adott egy vádbeszéddel felérő pamflet (Zene helyett hangzavar) közlésére a Pravdában: egyes feltételezések szerint maga Sztálin mondta tollba a zeneszerző „kispolgári formalizmusát” ostorozó írást ¬- mindenesetre az iromány az ő véleményét tükrözte. Sosztakovicsnak persze „önkritikát” kellett gyakorolnia… Milyen más volt a sorsa Stravinskynak! Ő a szabad világban élt mind 1910/11-ben, amikor megírta, mind pedig 1947-ben, amikor revideálta „orosz korszakának” klasszikussá vált folklorisztikus balettjét, a lebilincselően színes és szellemes Petruskát. A Gyagilev-társulat számára komponált, Párizsban bemutatott mű témája szerelem és féltékenység, szereplői megelevenedő vásári bábok: Petruska, a Balerina és a Mór.
Rendező: Müpa
Vezényel:
-
Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.