Eltávozott nap (1968) - Mafilm, IV. Játékfilmstúdió, fekete-fehér, 81 perc
Az a játékosság és hamvasság, amellyel a beatnemzedék birtokba veszi az újhullámos filmet a hatvanas évek közepén (Ezek a fiatalok, Szerelmes biciklisták), hamar megszűnik. Ebben nagy szerepe volt Mészáros Márta „női” filmjeinek. Az ő szövőgyárak, munkásszállók vidékét dokumentarista módszerrel feltérképező filmjeiben megjelenő, önmegvalósításért küzdő, lázadó nőtípust valóban Kovács Katira szabták. Az énekesnő markáns hangja, vulkanikus, ösztönös karaktere nagyon pontosan tudta éreztetni az elidegenedettséget , a gyökértelenséget, a negatív társadalmi jelenségek mögött mélyen elfojtott lelki tartalmakat, amelyek ábrázolásának a rendezőnő az életművét szentelte. Az Eltávozott nappal Mészáros Márta egyedi stílust teremtett az újhullámban: míg a többi modernista film nagy társadalmi kérdéseket dolgozott fel reflektív formában, ő puritán passzázsokban fogalmazza meg az intézetben felnőtt, munkásszállón élő szövőlány „nevelődési regényét”. Ezekben a csendes, néhány kamera-ecsetvonással odavetett körülírásokban a sikertelen kapcsolatok kommunikációjánál erőteljesebb szerepet kap a környezetrajz, a lassan átváltozó falukép, vagy történetesen a közösségi klub, ahol a lány az Illés zenéjére táncol, és szerelmet remél.
Rendező: Művészetek Palotája, MaNDA
-
Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.