„George Frideric Händel 1749 nyarán írott és 1750. március 16-án a londoni Covent Gardenben bemutatott Theodorája a szerző utolsó előtti „eredeti” - azaz nem régebben megírt zenék újrafelhasználásával készült - oratóriuma, szövegét Thomas Morell tiszteletes írta. Az antiochiai ókeresztény mártírok történetét feldolgozó mű Händel egyetlen tisztán keresztény témájú zenedrámája: bemutatója nem aratott sikert és a továbbiakban is népszerűtlen kompozíció maradt. Míg más, korábban született orat...óriumok (elsősorban a Messiás) népszerűsége folyamatosan növekedett, a Theodora előadásait szinte üres nézőtér fogadta: e rendkívül jelentős mű szerzője életében mindössze négy alkalommal szólalhatott meg. Ugyanakkor Morellnek köszönhetően tudunk arról, hogy amikor Händelt (élete vége felé) egy társaságban arról kérdezték, hogy - a közvélekedésnek megfelelően - a Messiás „Halleluja”-kórusát tartja-e legjobban sikerült művének, ezt felelte: „A Theodora második részének végén álló kórustétel messze felülmúlja azt.”
A mű sikertelensége 1750-ben anyagilag már aligha okozott gondot Händelnek: ennél nagyobb csalódás volt számára a londoni közönség érdektelensége. Igaz, akadtak kivételek, s véleményüket találóan foglalja össze Shaftesbury grófja, aki a harmadik előadás (1750. március 23.) másnapján így ír levelében: „Nem tudom befejezni levelem és elfelejteni a Theodórát. Háromszor hallottam és ki merem jelenteni: van olyan tökéletes, gyönyörű és kidolgozott kompozíció, mint Händel bármelyik műve. Tudomásom szerint jelentős időt töltött megírásával. A város egyáltalán nem szereti, de Mr. Kellaway és más kiváló muzsikusok hozzám hasonlóan vélekednek.” A zenekedvelő gróf értesülését - Händel időt és erőt nem kímélve dolgozott e művén - más is alátámasztja: Händel kézirataiban rendre feltüntette egy-egy rész megírása kezdetének és befejezésének dátumát. Először a kompozíció „lényegét” vetette papírra, majd újból végigment a művön, s kitöltötte a hiányzó szólamokat. A komponálás ezen utolsó része - mely értelemszerűen döntő a kidolgozottság szempontjából - a Messiás esetében két napig tartott, míg a Theodora írásakor nem kevesebb, mint két teljes hetet vett igénybe.
Számomra a Theodora Händel talán legnagyobb drámai súlyú kompozíciója: a barokk kor olyan Opus Magnuma, mely Purcell, Bach és Rameau legjelentősebb műveinek is egyenrangú társa: megtiszteltetés volt számunkra, hogy 2004 novemberében mi mutathattuk be Magyarországon.”
Vashegyi György
Rendező: Orfeo Zenei Alapítvány
Parkolási információk
Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.
Biztonságos jegyvásárlás
Felhívjuk kedves Látogatóink figyelmét, hogy a Müpa kizárólag a saját weboldalán és hivatalos jegypénztáraiban megváltott jegyekre tud garanciát vállalni. A kellemetlenségek elkerülése érdekében javasoljuk, hogy előadásainkra, koncertjeinkre a jövőben is a mupa.hu weboldalon keresztül, valamint az Interticket (jegy.hu) országos hálózatában vagy a jegypénztárainkban váltsa meg jegyét.