A tanulmányait Leningrádban, Moszkvában, majd Bécsben Hans Swarowskynál végző orosz karmester nemzetközi karrierje az 1969-es Herbert von Karajan Karmesterverseny megnyerésével indult. Kitajenko 29 évesen már a Moszkvai Operaház vezető karmestere. 1976-tól 14 éven át a Moszkvai Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, zenekarával nagy sikerrel turnézik Európában, az Egyesült Államokban és Japánban. 1990-től külföldön él, 1990-96 között a Frankfurti Rádiózenekar zeneigazgatója. Rendszeres v...endég a vezető európai, japán és észak-amerikai szimfonikus zenekaroknál. Lemezre vette többek között Szkrjabin, Rimszkij-Korszakov, Prokofjev és Sosztakovics összes szimfóniáját.
Az 1974-ben Litvániában született Julian Rachlin szüleivel 1978 óta Ausztriában él. 14 évesen megnyerte az Eurovízió 'Az év fiatal művésze' díját, rögtön utána - a zenekar történetének legfiatalabb szólistájaként - már a Riccardo Muti vezényelte Bécsi Filharmonikusokkal lépett fel. Generációja egyik legkarizmatikusabb és legizgalmasabb művésze, rendszeres vendég a nagy zenekaroknál és fesztiválokon. 2000 óta brácsistaként is koncertezik. Lemezei a legnevesebb kiadóknál jelennek meg. 1999 óta a Bécsi Zeneakadémia tanára. Egy 1741-ben készült, „ex Carrodus” nevű Guarneri-hegedűn játszik. 2010 óta az UNICEF litván jószolgálati nagykövete.
A (Nem) Szentivánéji álom a Salzburgi Ünnepi Játékok felkérésére született és nem Mendelssohn, hanem Salzburg nagy szülötte, Mozart emlékét idézi meg fanyar humorral, iróniával. A darab finom ál-Mozart-témával indul, amely fokról fokra átalakul, torzul, míg el nem éri a hatalmas, disszonáns csúcspontot, hogy onnan ismét 'visszafejlődjön' a kiinduló, ártatlan C-dúr dallamocskává.
Sosztakovics utolsó versenyművét 1967-ben írta, David Ojsztrah 1968-ban esedékes 60. születésnapjára. Az ekkor írt darabok közt egyre gyakrabban bukkannak fel az összegező, az élettől búcsúzó művek, nem egy mintha a súlyos betegséggel küzdő zeneszerző saját gyászzenéje lenne. Bár a II. hegedűverseny e korszak oldottabb hangvételű művei közé tartozik, a komor, súlyos hangvétel itt is jelen van. Ezt erősíti a választott hangnem is (cisz-moll).
A Byron által feldolgozott Manfréd-történet megzenésítését Balakirev javasolta Csajkovszkijnak. Az is az ő ötlete volt, hogy Berlioz Fantasztikus szimfóniájához hasonlóan a négy tételt egyetlen téma szője át. Az 1885-ben komponált szimfónia bemutatója 1886. március 11-én, Moszkvában volt. A négy tétel egy-egy byroni képet dolgoz fel. Az első a reményt vesztett, a múlt árnyai elől menekülő főhős, Manfréd alakját mutatja be. A második tétel természeti kép: az alpesi táj vad és szenvedélyes költeménye. A harmadik tétel a hegyi lakók egyszerű életének idilli képe, míg a negyedik az alvilág urának, Arimannak földalatti birodalmába vezet: Ariman összecsap Manfréddal. A hős elbukik, de a halál megváltja a szenvedéstől: a monumentális mű megbékélt, feloldó hangulatban ér véget.
Rendező: Budapesti Fesztiválzenekar
Parkolási információk
Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.
Biztonságos jegyvásárlás
Felhívjuk kedves Látogatóink figyelmét, hogy a Müpa kizárólag a saját weboldalán és hivatalos jegypénztáraiban megváltott jegyekre tud garanciát vállalni. A kellemetlenségek elkerülése érdekében javasoljuk, hogy előadásainkra, koncertjeinkre a jövőben is a mupa.hu weboldalon keresztül, valamint az Interticket (jegy.hu) országos hálózatában vagy a jegypénztárainkban váltsa meg jegyét.