Roger Muraro velencei származású szülők gyermekeként született 1959-ben Lyonban. Előbb szaxofonozni tanult, majd autodidakta módon zongorázni kezdett. 19 évesen felvették Yvonne Loriod osztályába a Párizsi Konzervatóriumba, ahol találkozott Olivier Messiaennel. Rövid idő alatt a francia szerző legnagyobb előadói közé került, és 2001-ben kiadta szóló zongoraműveinek teljes lemezfelvételét (7 CD, Accord-Universal Music), amelyet a kritikusok egyhangú elismeréssel fogadtak.
Káprázatos t...echnikai tudásával megnyerte a moszkvai Csajkovszkij és a pármai Liszt Versenyt. Álmodozó, tiszta és fantáziadús, ugyanakkor technikailag kifogástalan játéka Muszorgszkij, Ravel, Albeniz, Rahmanyinov, Debussy, valamint Beethoven, Chopin, Liszt vagy akár Schumann műveinek szakavatott tolmácsolójává teszi.
2001 februárjában Nantes-ban megkapta a „Victoires de la Musique” díjat szólóhangszer kategóriában. A 2002/2003-as szezonban debütált a Carnegie Hallban az Orchestre Philharmonique de Radio France-szal, Myung-Whun Chung vezényletével, valamint az Orchestre de Paris-val Yutaka Sado vezényletével. Olyan karmesterekkel dolgozik együtt, mint Zubin Mehta, Seiji Ozawa, Pinchas Steinberg, Marek Janowski, Valerij Gergijev vagy Kent Nagano, és a legjobb zenekarok versengenek érte (Berlini, Bécsi és Londoni Filharmonikusok, a lipcsei Gewandhaus Zenekar, Orosz Nemzeti Zenekar, San Franciscó-i Filharmonikusok, Francia Nemzeti Zenekar, Müncheni Filharmonikusok). 2005-ben felkérték, hogy a Salzburgi Ünnepi Játékokon játssza el Messiaen Turangalîla-szimfóniáját.
Számos lemezfelvételt készített az Accord számára, legutolsó albuma a Regards sur le XXe siècle. 2011 januárjában a DECCA gondozásában jelent meg Berlioz Fantasztikus szimfóniájának Liszt Ferenc által készített zongoraátirata, majd 2011 novemberében a Deutsche Grammophon vette fel a G-dúr zongoraversenyt az Orchestre Philharmonique de Radio France-szal, Myung-Whun Chung vezényletével.
Olivier Messiaen művészetét alapvetően befolyásolta a madarak énekének tanulmányozása. Szinte nincs olyan darabja, amelyben ne jelennének meg idézetszerűen madárénekek, de olyan is akad, amely teljes egészében ilyen motívumokból építkezik. A zongorára, 11 fúvós-, valamint ütőhangszerekre íródott Egzotikus madarak 1956-ban született. A zongoraszólamot Messiaen annak az Yvonne Loriod-nak szánta, aki tanítványa volt, és akit 1961-ben feleségül vett. Bár a darabban több mint 40 különböző madárdal-elem szerepel, tévedés lenne egyfajta ornitológiai alapú zenei hangfestésnek tekinteni. Az egytételes mű inkább fantázia, amelyben elsősorban hangszínekkel és ritmusokkal operál.
Ravel 1930-ban egyszerre két zongoraversenyhez kezdett hozzá. A munkáról így beszélt a Daily Telegraph tudósítójának: „Érdekes kísérlet volt a két versenyművet párhuzamosan fogalmazni és megvalósítani. Az első a szó legszorosabb értelmében vett és Mozart vagy Saint-Saëns szellemében írt versenymű, amelyet én szándékozom előadni. Az a véleményem, hogy a versenymű zenéje vidám és csillogó is lehet, nem feltétlenül szükséges, hogy mélységekre és drámai hatásokra törekedjék.” A G-dúr zongoraverseny szólóját végül nem Ravel, hanem Marguerite Long játszotta a párizsi Salle Pleyel-beli bemutatón 1932. január 14-én, Ravel a zenekart vezényelte.
Brahms 1877-ben írta II. szimfóniáját, amely alig négy hónap alatt, a zeneszerző mércéjével mérve meglepő gyorsasággal készült el. A karintiai Wörthi-tó partján született melankolikus, négytételes, D-dúr hangnemű szimfónia idilli hangulatában is ellentéte a drámai I. szimfóniának. Az első két Brahms-szimfónia olyannyira eltérő világát nem egy zenetörténész a példakép, Beethoven az V. és VI. szimfónia közötti hangváltásához hasonlítja. A darabot 1877. december 30-án a Bécsi Filharmonikusok mutatták be a világhírű, magyar származású karmester, Richter János vezényletével.
Rendező: Budapesti Fesztiválzenekar
Parkolási információk
Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.
Biztonságos jegyvásárlás
Felhívjuk kedves Látogatóink figyelmét, hogy a Müpa kizárólag a saját weboldalán és hivatalos jegypénztáraiban megváltott jegyekre tud garanciát vállalni. A kellemetlenségek elkerülése érdekében javasoljuk, hogy előadásainkra, koncertjeinkre a jövőben is a mupa.hu weboldalon keresztül, valamint az Interticket (jegy.hu) országos hálózatában vagy a jegypénztárainkban váltsa meg jegyét.