Ha egy fényképen egyszerre látod egy szoba padlóját és plafonját, az nem feltétlenül jelenti azt, hogy elvesztetted a józan eszed - a mai digitális technika eredményeit felhasználva ez az élmény teljesen lehetséges. A normál és halszemoptikák egyidejű használatával készült 360x180 fokos, hatalmas méretűre nagyított képek a belső tereket mozgalmassá, íveltté és megnyúlttá teszik, ezáltal az amúgy ismerős helyek váratlan izgalmakat tudnak nyújtani.
Einsteinnek igaza van - a tér valóban görbü...lt!
Az Észt Építészeti Múzeum Szférikus terek című kiállításán Peeter Sirge bukfencező, 2x4 méteres víziókat mutat be az észt parlament ülésterméről, a tallinni Városházán át a Saha kápolnáig és más ismert észt épületekig. A képek többségét nem is lehet egy pillantásra megérteni: az egyiken ábrázolt tér inkább egy heringes szendvicsre hasonlít, a másik pedig Alfons Mucha szecessziós plakátjait idézi, a digitális gömbpanorámákból készített kétdimenziós nyomatok előtt magunknak kell rájönnünk, hogyan forgassuk a fejünket úgy, hogy a lábunk visszakerüljön a földre.
Peeter Sirge képei síkban nézhetők, hatásuk pontosan olyan, mint a panorámáké, kozmorámáké és diorámáké.
Az első elemző cikk a diorámákról 1826-ban jelent meg az angol Globe című újságban. Ennek szerzője szerint a dioráma már nem festészet, hanem egy különleges művészeti ág, amivel kapcsolatban a festészettől eltérő értékelési kritériumok érvényesek. A szerző nem is tartja a diorámát művészetnek, hanem valaminek, ami a technika adta lehetőségek mellett a festészetre jellemző eszközöket is alkalmaz.
Peeter Sirge kiállításával kapcsolatban felmerülhet bennünk ugyanez a kérdés: a fotográfia ugyan már régen kijött az egykori marginális művészeti ág megítéléséből, de vajon az itt bemutatott képek esetében csak bűvészkedésről, vagy 'magas' művészetről beszélhetünk? Azt is kérdezhetjük, vajon a camera obscura művészet? Minden technikai megoldás művészetté válik, ha van alkotói hozzáadott értéke, és ezt érezhetjük is Peeter Sirge izgalmas, inspiráló kiállításán.
Peeter Sirge (47) hivatásos fotográfus. Első, meghatározó élményeit, melyek erre a pályára terelték, még az általános iskolában szerezte néhány, a földrajztanár által az asztalon 'felejtett' régi National Geographic-ből és a fizikatanár által bemutatott Technika és termelés című folyóiratból. Pályaválasztását ösztönözték Mark Soosaar, Arvo Iho és Peeter Tooming hatásai.
Fotográfusként a Szolgáltatóházból vezetett az útja az Észt Televízióhoz, a legnagyobb napilapokhoz és kulturális folyóiratokhoz, jelenleg szabadúszó.
Számos utazáson és próbálkozáson át jutott el a kezdeti Zenit 3M-től a Canon EOS D60-ig, melyet ma - kiegészítve a Nikon, az Olympus és a Hasselblad termékeivel - a leginkább használ.
Több egyéni és csoportos kiállítással a háta mögött a Fotoring '0' tagja, példaképeinek Helmut Newtont és Jan Saudeket tartja.
Parkolási információk
Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.
Biztonságos jegyvásárlás
Felhívjuk kedves Látogatóink figyelmét, hogy a Müpa kizárólag a saját weboldalán és hivatalos jegypénztáraiban megváltott jegyekre tud garanciát vállalni. A kellemetlenségek elkerülése érdekében javasoljuk, hogy előadásainkra, koncertjeinkre a jövőben is a mupa.hu weboldalon keresztül, valamint az Interticket (jegy.hu) országos hálózatában vagy a jegypénztárainkban váltsa meg jegyét.