Szeptembertől a Művészetek Palotája és a Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet (MaNDA) együttműködésében folytatódik a Müpamozi, a filmművészet legendás rendezőinek legszebb darabjait bemutató, 2012 januárjában kezdődött, nagy sikerű digitális vetítéssorozat. A második félévet a magyar film legsokoldalúbb alkotója, a Kossuth-díjas mozgóképmester, Makk Károly műveinek szenteljük.
Mi az oka, hogy Makk, miután sok esetben újat hoz, nem lesz annak markáns képviselője? A magyar film...történetben „első fecske” volt a Liliomfi a már szerzői jegyeket is felvillantó, a sematikus korszakon túllépő vígjátékként, a Megszállottak a magyar újhullám előképeként, a Szerelem, amely Huszárik Zoltán Szindbádjával a magyar esztétizmus nyitánya volt. Makk egyikből sem alakított ki személyesnek mondott stílust, hanem folyamatosan zsánert, témát és stílust váltott. Nincs még egy magyar rendező, aki ennyi műfajban tudott ma is élő remekművet alkotni, olyanokat, amelyek a világ filmtörténetének is klasszikus darabjaivá váltak (Ház a sziklák alatt, Szerelem, Egy erkölcsös éjszaka, Macskajáték, Egymásra nézve). Mi az a láthatatlan szál, amely mégis összefűzi ezt a sokféle művet? Mi a folyamatos megújulás, a Makk-filmek eleganciájának, vizualitásának titka? Miért szeretjük őket a habkönnyű vígjátékoktól az erkölcsi és lélektani kamaradrámákig?
Réz András, a Müpamozi filmklub házigazdája ilyen és ehhez hasonló kérdések megválaszolására szólítja fel a nézőket.
Makk Károly életművének jó ismerője, Györffy Miklós állapítja meg, hogy a rendező „a körülményekhez képest ügyesen lavírozott, tűrhetően megcsinálta azokat a szocialista kommerszfilmeket, amelyekkel el-elaltatta a művészetéhez fűződő politikai gyanakvást”. A Megszállottakkal és az azt követő, együtt trilógiát alkotó két egzisztencialista drámával, az Elveszett paradicsommal és az Utolsó előtti emberrel eközben erősen provokálta a kultúrpolitikát. Már 1957 óta szerette volna Déry Tibor műveiből a Szerelmet leforgatni, 1964-ben meg is írták az első változatokat, a hatalom azonban nem támogatta a megvalósítást. E célhoz képest Makk „jellegtelen” vállalkozásba fogott: Mikszáth Kálmán A szelistyei asszonyok című regényéből forgatott kabaréízű vígjátékot.
A két főszereplő számára ez a film mégis valóságos jutalomjáték volt. Psota Irén lubickolt a féltékenykedő és cserfes Beatrice szerepében; irónia és humor, báj, darabosság és mindezek karikatúrája ott van egy-egy szemvillanásában, heves mozdulatában. A vadászat ürügyén tilosban járó, rajtakaphatatlan Mátyás királyt alakító Darvas Iván szintén minden manírját kipróbálhatta. Ők ketten álruhát öltve keverednek egyre nagyobb bonyodalmakba... A visegrádi várban forgott könnyed vígjáték milliós nézőszámokat hozott.
Rendező: Művészetek Palotája, MaNDA
Parkolási információk
Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.
Biztonságos jegyvásárlás
Felhívjuk kedves Látogatóink figyelmét, hogy a Müpa kizárólag a saját weboldalán és hivatalos jegypénztáraiban megváltott jegyekre tud garanciát vállalni. A kellemetlenségek elkerülése érdekében javasoljuk, hogy előadásainkra, koncertjeinkre a jövőben is a mupa.hu weboldalon keresztül, valamint az Interticket (jegy.hu) országos hálózatában vagy a jegypénztárainkban váltsa meg jegyét.