Szeptembertől a Művészetek Palotája és a Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet (MaNDA) együttműködésében folytatódik a Müpamozi, a filmművészet legendás rendezőinek legszebb darabjait bemutató, 2012 januárjában kezdődött, nagy sikerű digitális vetítéssorozat. A második félévet a magyar film legsokoldalúbb alkotója, a Kossuth-díjas mozgóképmester, Makk Károly műveinek szenteljük.
Mi az oka, hogy Makk, miután sok esetben újat hoz, nem lesz annak markáns képviselője? A magyar film...történetben „első fecske” volt a Liliomfi a már szerzői jegyeket is felvillantó, a sematikus korszakon túllépő vígjátékként, a Megszállottak a magyar újhullám előképeként, a Szerelem, amely Huszárik Zoltán Szindbádjával a magyar esztétizmus nyitánya volt. Makk egyikből sem alakított ki személyesnek mondott stílust, hanem folyamatosan zsánert, témát és stílust váltott. Nincs még egy magyar rendező, aki ennyi műfajban tudott ma is élő remekművet alkotni, olyanokat, amelyek a világ filmtörténetének is klasszikus darabjaivá váltak (Ház a sziklák alatt, Szerelem, Egy erkölcsös éjszaka, Macskajáték, Egymásra nézve). Mi az a láthatatlan szál, amely mégis összefűzi ezt a sokféle művet? Mi a folyamatos megújulás, a Makk-filmek eleganciájának, vizualitásának titka? Miért szeretjük őket a habkönnyű vígjátékoktól az erkölcsi és lélektani kamaradrámákig?
Réz András, a Müpamozi filmklub házigazdája ilyen és ehhez hasonló kérdések megválaszolására szólítja fel a nézőket.
A hetvenes évek végén, a nyolcvanas évek elején a magyar filmesek az egyén és hatalom örök tematikát az „ötvenes évek filmekben” már nem parabolikus, hanem konkrét történeteken keresztül gondolhatták végig (Gábor Pál: Angi Vera, Kovács András: Ménesgazda, Mészáros Márta: Napló gyermekeimnek - hogy csak a legjobbakat említsük). Makk Károly ismét nagyfokú témaérzékenységgel és korát megelőzve nyúlt egy kiváló irodalmi „alapanyaghoz”, Galgóczi Erzsébet Törvényen belül című kisregényéhez. A téma érzékeny filmes feldolgozásával a Szerelem után Makk újfent tabusértő művet rendezett. Főhőse, a szókimondó Szalánczky Éva újságírónő (akit Galgóczy önmagáról mintázott), nemcsak a téeszesítő Kádár-rendszerről akarja megírni az „igazságot”, hanem leszbikus is. Szókimondása és férjezett kolléganője iránti szenvedélyes szerelme olyan konfliktusokba taszítja, amelyekből nincs kiút. A film expozíciójában azt látjuk, amint az újságírónő 1959-ben tragikus határsértést követ el. Makk ábrázolási módszere ismét utánozhatatlan abban, ahogy összeköti a két szálat; azt ábrázolja, hogyan viszonyul a társadalom a „másság” kérdéséhez. A homoszexualitás, ami a nagy sikerű regényben az újságírónő hivatástudatához képest mellékmotívum, a filmben hangsúlyosabbá válik. Ezt az akkoriban bizarrnak tartott körülményt Makk filmje észrevétlenül bontja ki a magány, két érzékeny, munkájában is egymásra utalt ember érzelmi szabadsága felől. Kapcsolatuk parki padokon, lepusztult presszókban, füstös szerkesztőségi szobákban, korrektúrák fölé hajolva zajlik, s közben először hangzik el magyar filmben, hogy 1956 forradalom volt.
Míg az Egymásra nézve Cannes-ban zajos sikert aratott, s a főszereplő Jadwiga Jankowśka-Cieslak elnyerte a legjobb női alakítás díját, addig a Népszabadság „főítésze”, Rényi Péter az első negyedóra után otthagyta a vetítőt, és több itthoni kritikus a legkönnyebb megoldást választva pikáns, aberráns kalandként értékelte a művet.
Rendező: Művészetek Palotája, MaNDA
Parkolási információk
Felhívjuk látogatóink figyelmét, hogy abban az esetben, amikor a Müpa mélygarázsa és kültéri parkolója teljes kapacitással működik, érkezéskor megnövekedett várakozási idővel érdemes kalkulálni. Ezt elkerülendő, azt javasoljuk kedves közönségünknek, induljanak el hozzánk időben, hogy gyorsan és zökkenőmentesen találhassák meg a legideálisabb parkolóhelyet és kényelmesen érkezhessenek meg előadásainkra. A Müpa mélygarázsában a sorompókat rendszámfelismerő automatika nyitja. A parkolás ingyenes azon vendégeink számára, akik egy aznapi fizetős előadásra belépőjeggyel rendelkeznek. A Müpa parkolási rendjének részletes leírása elérhető itt.
Biztonságos jegyvásárlás
Felhívjuk kedves Látogatóink figyelmét, hogy a Müpa kizárólag a saját weboldalán és hivatalos jegypénztáraiban megváltott jegyekre tud garanciát vállalni. A kellemetlenségek elkerülése érdekében javasoljuk, hogy előadásainkra, koncertjeinkre a jövőben is a mupa.hu weboldalon keresztül, valamint az Interticket (jegy.hu) országos hálózatában vagy a jegypénztárainkban váltsa meg jegyét.